Brexit sonrası Türk ihracatçılar karlı çıktı
Birleşik Krallık’la imzalanan Serbest Ticaret Anlaşması, Türkiye’yi bu pazarda diğer ülkelerinden daha avantajlı konuma getirdi. Yılın ilk dört ayında Türkiye’den Birleşik Krallık’a yapılan ihracat, geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 34,1 artarak 3,72 milyar dolar oldu. Aynı dönemde AB ülkelerinin bu pazara ihracatı yaklaşık yüzde 30 küçüldü.
7 Mayıs 2021 Cuma 10:33
Türk ihracatçılar, geçtiğimiz yılı Brexit sonrası Birleşik Krallık ile imzalanabilecek Serbest Ticaret Anlaşması (STA) beklentisiyle geçirdi. STA anlaşması ise yıl sonunda yapıldı. 29 Aralık 2020 tarihinde imzalanan STA sonrasında, bu pazara ihracatın ciddi şekilde artacağını savunan ihracatçılar yılın ilk dört ayındaki rakamlara göre haklı çıktılar.
Brexit sonrası Avrupa Birliği (AB) ülkelerinin bu pazara ihracatı yüzde 25 ila 30 arasında azalırken, Türkiye’nin aldığı pay artıyor. International Trade Center (ITC) verilerine göre, Türkiye’nin Birleşik Krallık’ın ithalatından aldığı pay 2018 yılında 1,71 iken, bu oran 2019’da 1,75’e, 2020’de ise 1,82’ye çıktı. Yılın ilk dört ayında Birleşik Krallık’a yapılan ihracat, tüm zamanların en iyi performansı oldu. Bu pazara Ocak-Nisan döneminde 3,72 milyar dolar ihracat yapılırken, artış yüzde 34,1 oldu. Pandemi öncesi dönemle kıyaslandığında ise 2019 yılında 3,45 milyar dolar ihracat yapılmıştı.
İlk 10 sektörde artış ivmesiSektör bazında baktığımızda ise bu pazarda en başarılı ilk 10 sektör de önemli artışlar kaydetti. İlk üç ayda, geçen yılın aynı dönemine göre lider sektör olan otomotiv 977,5 milyon dolar ihracatla yüzde 50,2’lik artış sağladı. Otomotivi, yüzde 66,6’lık artışla elektrik elektronik, yüzde 33,7’lik artışla hazır giyim ve konfeksiyon, yüzde 25,2’lük artışla kimyevi maddeler ve mamulleri, yüzde 72,8’lik artışla demir ve demir dışı metaller takip etti.
Otomotiv sektöründe bu pazarda en başarılı ürün eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar oldu. Elektrik elektronikte alçak gerilim enerji kabloları, kimyevi maddeler ve mamullerinde plastikler ve mamulleri ürünü, demir ve demir dışında bakır tel ve örme halatlar, çelikte dikişli boru, tekstil ve hammaddelerinde iplik, deride ise ayakkabı ilk sırayı alan ürünler oldu.
Türkiye’nin satabileceği 1,817 ürün daha varBirleşik Krallık’ın 2020 yılında en çok ithalat gerçekleştirdiği ilk 3 sektöre baktığımızda; 115 milyar dolarla kimyevi maddeler ve mamulleri, 109 milyar dolarla mücevher ve 87 milyar dolarla elektrik elektronik sektörleri yer alıyor. Türkiye’den en çok ithalatı ise 2,28 milyar dolarla otomotiv endüstrisi, 1,76 milyar dolarla hazır giyim ve konfeksiyon ve 1,74 milyar dolarla elektrik elektronik sektörlerinden gerçekleştirdi. TİM verilerine göre, Birleşik Krallık, Türkiye’den 2 bin 827 ürün ithal ederken bunların 1.291’i rekabetçi Türk ihraç ürünlerinden oluşuyor.
Türkiye’nin Birleşik Krallık pazarına satabileceği 240’ı uluslararası piyasalarda rekabet üstünlüğüne sahip olmak üzere, 1.817 ürün daha olduğunu tespit edildi. Birleşik Krallık, bu ürünlerde Türkiye dışındaki tedarikçilerden 89,7 milyar dolarlık ithalat yaptı. Türkiye ise bu ülke dışındaki pazarlara toplam 11,9 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi.
Birlik başkanları performanstan memnunElektrik Elektronik İhracatçılar Birliği Başkanı Güven Uçkan: Sektörümüz yılın ilk üç ayında başarılı bir performans sergiledi. Sektörümüzü oluşturan beyaz eşya, elektronik, elektrik, elektrik üretim dağıtım ekipmanları ve kablo mal gruplarının hepsinde ilk çeyrekte önemli düzeyde ihracat artışları meydana geldi. Brexit nedeniyle Birleşik Krallık’ın Avrupa Birliği’nden yaptığı ithalat ocak ayında rekor seviyede düştü. Ülkemizin Birleşik Krallık’a ihracatındaki artış ise dikkat çekici. Birleşik Krallık ile ülkemiz arasında imzalanan STA’nın önemi bu çerçevede ortaya çıkıyor.
dünya