Ev Sahipleri ve Kiracılar Dikkat! Kira Sözleşmesi İşlemleri e-Devlet'te Hizmete Açıldı
Ev sahiplerini ve kiracıları yakından ilgilendiren kira sözleşmesi e-Devlet'te hizmete sunuldu. Bundan böyle kira sözleşmesi işlemleri e-Devlet üzerinden yapılacak.
5 Kasım 2024 Salı 14:34
Geçtiğimiz haftalarda kira sözleşmelerinin dijitalleşeceğini ve e-Devlet üzerinden sunulacağını duyurulmuştu. Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek tarafından yaklaşık 1 hafta önce duyurulan "Kira Sözleşmesi İşlemleri" özelliği e-Devlet'te kullanıma sunuldu.
Kira Sözleşmesi İşlemleri özelliğinin ilk aşaması e-Devlet'te kullanıma sunuldu. İlk aşamada mülkünü kiraya vermek isteyenler, e-Devlet üzerinden diledikleri sözleşmeyi hazır edebilecek. Sözleşme hazırlanmasının ardından ise yine e-Devlet'ten kiracı tarafına iletilecek ve platform üzerinden onay verilebilecek.
Sene sonunda ise Kira Sözleşmesi İşlemleri özelliğinin ikinci aşamasının kullanıma sunulacağı öngörülüyor. Böylece emlakçılar ya / ya da yetki verilen kişilerin de sözleşme hazırlayıp kiracının onayına sunabilecekler. e-Devlet içindeki Kira Sözleşmesi İşlemleri özelliğini kullanabilmek için 18 yaş üzerinde olunması ve iki aşamalı giriş yapılması gerekiyor.
Kira Sözleşmesi İşlemleri alanına giriş yapılmasının ardından ise karşımıza 3 seçenek çıkıyor. Bu seçenekler ise "Sahibi / hissedarı olduğum taşınmaz için işlem yapmak istiyorum.", "Kiracı olarak işlem yapmak istiyorum." ve "Kefil olarak işlem yapmak istiyorum." Seçeneklerden kendinize uygun olanı seçerek işlemi tamamlayabilir ve barkodlu belgenizi oluşturabilirsiniz.
"Sahibi / hissedarı olduğum taşınmaz için işlem yapmak istiyorum." seçeneğine tıkladığınızda karşınıza sağ tarafta, "Yeni Kira Sözleşmesi Oluştur" seçeneği çıkıyor. Oradan üstüne kayıtlı taşınmaz üzerinden sözleşme oluşturabiliyorsunuz.
Kiracıysanız "Kiracı olarak işlem yapmak istiyorum." seçeneğine tıklıyorsunuz ve ev sahibiniz tarafınıza yönlendirdiği kira sözleşmesi karşınıza çıkıyor. İşleminize devam ederek sözleşmeyi onaylıyorsunuz.
Bakan Şimşek, sosyal medya hesabı üzerinden yaptığı paylaşımla kira sözleşmesi işlemlerinin hayırlı olmasını diledi. Bakan Şimşek paylaşımında "Kira sözleşmeleri artık e-Devlet üzerinden hızlı, kolay ve güvenilir şekilde hazırlanabiliyor. Milletimize hayırlı olsun!" ifadelerine yer verdi.
HİZMETE İLİŞKİN BİLGİLENDİRME METNİ
a) Bu hizmetten 18 yaş üzerindeki gerçek kişiler yararlanabilmektedir.
b) Hissedar sayısı 10'un üzerinde olan taşınmazlar için bu hizmet verilememektedir.
c) Kiracı ve varsa kefil tarafından 3 gün içerisinde onaylanan sözleşmeler için barkodlu belge oluşmaktadır. Hisseli taşınmazlarda öncelikle hissedarların 3 gün içerisinde sözleşmeyi onaylaması beklenmektedir. Hissedarların onayının ardından kiracı ve kefil için onaylama süresi başlamaktadır. ç) Türk Medeni Kanunu'nun ilgili hükümleri gereği kiralanacak olan taşınmaz üzerinde elbirliği ile mülkiyet mevcut ise tüm hissedarların, paylı mülkiyet mevcut ise pay ve paydaş çoğunluğuyla hissedarların sözleşmeye onay vermesi gerekmektedir.
d) Bu hizmet üzerinden düzenlenen sözleşmeye konu olan taşınmazlar üzerinde bulunan tüm şerh ve beyanlara ilişkin sorumluluk Türk Medeni Kanunu'nun 1020 nci maddesi gereğince taraflara aittir. e) Bu hizmet üzerinden düzenlenen sözleşme, tarafların onaylamasına müteakip Türk Borçlar Kanunu'nun 299 ve devamı maddelerinin bütün hukuki sonuçlarını doğuracaktır. Sözleşmeye ilişkin tüm sorumluluk taraflara aittir.
KİŞİSEL VERİLERİN İŞLENMESİ HAKKINDA AYDINLATMA METNİ
İşbu Aydınlatma Metni, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu'nun (Kanun) 10 uncu maddesi uyarınca, T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı (Veri Sorumlusu) tarafından e-Devlet Kapısı üzerinden sunulan kira sözleşmesi düzenleme hizmeti kapsamında kişisel verileri işlenen kişilerin (İlgili Kişi) bilgilendirilmesi amacıyla hazırlanmıştır.
1. Veri Sorumlusunun Kimliği
Veri Sorumlusu, Devlet Mahallesi Dikmen Caddesi No:12 PK:06420 Çankaya/ANKARA adresindeki T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı'dır.
2. Kişisel Verilerin İşlenme Amacı
Veri Sorumlusu tarafından bu proje kapsamında işlenen kişisel veriler, aşağıda belirtilen amaçlarla işlenmektedir;
a) Veri Sorumlusu'nun ilgili mevzuat çerçevesinde yükümlü olduğu iş ve işlemleri yürütebilmesi, vazife ve sorumlulukları çerçevesinde kamu hizmetini ifa edebilmesi,
b) Hizmete ilişkin araştırma çalışmaları ve analizlerin yürütülmesi,
c) Hizmetten yararlanan kişiler ile ilgili olarak değerlendirme ve analiz çalışmalarının yapılması, d) Hizmet temini süresince çözüm ortaklarıyla yürütülen işlerin planlanması.
3. Kişisel Verilerin Aktarılması
Veri Sorumlusu tarafından bu proje kapsamında işlenen kişisel verileriniz, yukarıda sayılan amaçlar kapsamında Veri Sorumlusu'nun hizmetlerini daha etkin yürütebilmesi ve hukuki şartları yerine getirebilmesi için zorunlu hallerde; ilgili mevzuat veya imzalanan protokoller kapsamında yetkili kamu kurum ve kuruluşları, kolluk kuvvetleri, mahkemeler ve icra müdürlükleri, kanunen yetkili özel hukuk kişileri, ilişkili olunan üçüncü taraf gerçek ve tüzel kişiler, hizmet sağlayıcı firmalar ve yetkilileri, proje ortakları, tedarikçiler ve destek hizmeti sağlayıcılar ile kişisel veri işleme şartları ve amaçları doğrultusunda paylaşılabilecektir.
4. Kişisel Veri Toplama Yöntemi ve İşlemenin Hukuki Sebebi
Veri Sorumlusu tarafından bu proje kapsamında işlenen kişisel verileriniz;
a) Kanunlarda açıkça öngörülmesi,
b) Bir sözleşmenin kurulması veya ifasıyla doğudan doğruya ilgili olması kaydıyla sözleşmenin taraflarına ait kişisel verilerin işlenmesinin gerekli olması,
c) Veri Sorumlusu'nun hukuki yükümlülüğünü yerine getirebilmesi için zorunlu olması,
d) Bir hakkın tesisi, kullanılması veya korunması için veri işlemenin zorunlu olması, sebepleri ile elektronik yöntemlerle toplanmaktadır.
5. İlgili Kişilerin Hakları
Veri Sorumlusu tarafından bu proje kapsamında kişisel verisi işlenen ilgili kişiler, Kanun'un 11 inci maddesi uyarınca;
a) Kişisel veri işlenip işlenmediğini öğrenme,
b) Kişisel verileri işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme,
c) Kişisel verilerin işlenme amacını ve bunların amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme,
ç) Yurt içinde veya yurt dışında kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişileri bilme,
d) Kişisel verilerin eksik veya yanlış işlenmiş olması hâlinde bunların düzeltilmesini isteme,
e) Kanun'un 7 nci maddesinde öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerin silinmesini veya yok edilmesini isteme,
f) (d) ve (e) bentleri uyarınca yapılan işlemlerin, kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
g) İşlenen verilerin münhasıran otomatik sistemler vasıtasıyla analiz edilmesi suretiyle kişinin kendisi aleyhine bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme,
h) Kişisel verilerin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğraması hâlinde zararın giderilmesini talep etme,
haklarına sahiptir.
Söz konusu hakların kullanılması için, kişisel verisi işlenen ilgili kişiler tarafından Veri Sorumlusu'na, yazılı olarak veya Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek diğer yöntemlerle başvurulması halinde, başvurular talebin niteliğine göre en kısa zamanda ancak her halükârda en geç 30 gün içerisinde sonuçlandırılır. Veri Sorumlusu'na başvuru için adres ve iletişim bilgileri aşağıda belirtilmiştir.
6. İletişim
İşbu Aydınlatma Metni kapsamında yer alan hususlara ilişkin detaylı bilgilere T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikasından ulaşılabilmektedir.
Başvurunuzun açık, anlaşılır bir şekilde ve kimlik ile adres bilgilerini tespit edici belgeleri de ekleyerek yazılı ve ıslak imzalı olarak elden, postayla ya da noter kanalıyla Devlet Mahallesi, Dikmen Caddesi, No: 12 PK: 06420 Çankaya/ANKARA adresine ulaştırmanız gerekmektedir. Ayrıntılı bilgiye 0(312) 415-29 00 iletişim hattı ile ulaşabilirsiniz.