Hazinenin Sonbahar Programı İç Borçlanma İhtiyacı Yüksek Seyredecek
Hazinenin Sonbahar Programı İç Borçlanma İhtiyacı Yüksek Seyredecek. Yaz sezonu bitti ve para piyasaları sonbahar rüzgarına kapıldı. Hazine finansmanında iç borç ihtiyacı ne yazık ki devam ediyor.
2 Eylül 2025 Salı 11:45
Hazinenin Sonbahar Programı İç Borçlanma İhtiyacı Yüksek Seyredecek. Yaz sezonu bitti ve para piyasaları sonbahar rüzgarına kapıldı. Hazine finansmanında iç borç ihtiyacı ne yazık ki devam ediyor.
Hazine sonbahar finansman programını açıkladı. Gedik Yatırım verileri değerlendirdi.
Hazine Finansman Programı / Eylül-Kasım
Eylül-Kasım döneminde iç borç çevirme oranının %134 olması öngörülüyor
Hazine Eylül-Kasım döneminde 614 milyar TL iç borç geri ödemesine karşılık, 823 milyar TL'nin üzerinde iç borçlanma öngörüyor.
➢ Hazine ağustos ayı sonunda Eylül-Kasım dönemi finansman programını açıkladı. Buna göre, Hazine eylül ayında 256 milyar TL iç borç ve 34,4 milyar TL karşılığı dış borç geri ödemesi gerçekleştirecek. Buna karşılık, toplam 6 ihale ile 346 milyar TL'lik borçlanma hedeflenirken, öngörülen borç çevirme oranı %135'e tekabül ediyor.
➢ Hazine Eylül-Kasım dönemi toplamında ise 181 milyar TL'si anapara ve 434 milyar TL'si faiz olmak üzere 615 milyar TL iç borç geri ödemesi gerçekleştirecek. Dış borç geri ödemelerinin TL karşılığının ise yaklaşık 279 milyar TL olması öngörülüyor. Hazine toplamda 823 milyar TL üzerinde iç borçlanma planlarken, bu yaklaşık %134'lük bir iç borç çevirme rasyosuna denk geliyor. Bu rakamlara göre, bu dönemde, Hazine'nin net iç borçlanma tutarının (yeni tahvil ihracının) ise 643 milyar TL olması öngörülüyor.
0cak-Ağustos döneminde yeniden borçlanma oranı %136,5 oldu
➢ Yılın ilk 8 aylık dönemde ise Hazine'nin yaklaşık 1,8 trilyon TL'lik iç borç geri ödemesine karşılık yaklaşık 2,5 trilyon TL üzerinde iç borçlanma gerçekleştirdiği (planlananın yaklaşık 175 milyar TL üzerinde) ve Ocak-Temmuz döneminde ortalama %135,5 seviyesinde gerçekleşen iç borç çevirme oranı, Ağustos ayında iç borç servisinin üzerinde gerçekleşen borçlanma (%141 oranında iç borç çevirme) sayesinde yükselerek, Ocak-Ağustos dönemi itibarıyla %136,5 seviyesine çıkmıştır. Nakit bütçe açığı temmuz ayı itibarıyla (hazirandaki daralmaya göre) kısmi de olsa yükselmesi Hazine'nin iç borçlanma ihtiyacını artıran önemli bir unsur olarak öne çıkıyor. Şöyle ki, Ocak-Temmuz döneminde nakit bütçe açığı yaklaşık 1,35 trilyon TL, nakit bazlı faiz dışı bütçe açığı ise yaklaşık 200 milyar TL seviyelerinde seyretmektedir.
➢ Hazine'nin ilk 8 ayda yaklaşık 13,75 milyar $'lık dış borç geri ödemesine karşılık sadece 4,5 milyar USD'lik Eurobond, 1,50 milyar EUR'luk Eurobond ve 2,5 milyar USD'lik kira sertifikası ihracında bulunduğu dikkate alındığında, ve Hazine'nin döviz nakit pozisyonundaki değişimlere de bakıldığında, iç borçlanmanın bir kısmının dış borç geri ödemelerine kaydırıldığını da söyleyebiliriz.
Hazine'nin iç borçlanma ihtiyacı yüksek kalmaya devam edecek.
➢ Hazine'nin Temmuz 2026 sonuna kadar açıkladığı borç geri ödeme projeksiyonlarına göre Ağustos 2025 ile Temmuz 2026 arasında 3,5 trilyon TL üzerinde iç borç geri ödemesi görünüyor. Kısa vadeli tahvil ihraçları dikkate alındığında bu tutarın da aşılacağını söyleyebiliriz. Bu dönemde öngörülen dış borç geri ödemesi ise 21 milyar $'ı aşıyor, ki bu da iç borçlanmanın bir bölümünün dış borç geri ödemelerine aktarılmasının gerekeceğine işaret ediyor. Bu dönemde öngördüğümüz nakit bazlı faiz-dışı açık da dikkate alındığında, Temmuz 2026 sonuna kadar olan dönemde Hazine'nin iç borçlanma ihtiyacının 4,0 trilyon TL'ye yaklaşabileceğini hatta aşabileceğini düşünüyoruz. Bu da aylık ortalama 350-360 milyar TL'lik bir miktara tekabül ediyor. Buna göre, iç borç çevirme rasyosu da %130'un üzerinde gerçekleşebilir
➢ Hazine, Eylül ayında 6 adet tahvil ihracı planlamaktadır.
o- 08/09: 9 ay vadeli (17/06/2026) Hazine Bonosu (yeniden ihraç),
o- 08/09: 2 yıl vadeli (08/09/2027) ve 6 ayda bir kupon ödemeli TLREFK'ye Endeksli Kira Sertifikası (doğrudan satış),
o- 09/09: 2 yıl vadeli (14/07/2027) ve 6 ayda bir kupon ödemeli Sabit Kuponlu Devlet Tahvili (yeniden ihraç),
o- 09/09: 5 yıl vadeli (10/07/2030) ve 6 ayda bir kupon ödemeli Sabit Kuponlu Devlet Tahvili (yeniden ihraç),
o- 16/09: 5 yıl vadeli (11/09/2030) ve 6 ayda bir kupon ödemeli TÜFE'ye Endeksli Devlet Tahvili (ilk ihraç),
o- 16/09: 10 yıl vadeli (05/09/2035) ve 6 ayda bir kupon ödemeli Sabit Kuponlu Devlet Tahvili (ilk ihraç),
Hazine sonbahar finansman programını açıkladı. Gedik Yatırım verileri değerlendirdi.
Hazine Finansman Programı / Eylül-Kasım
Eylül-Kasım döneminde iç borç çevirme oranının %134 olması öngörülüyor
Hazine Eylül-Kasım döneminde 614 milyar TL iç borç geri ödemesine karşılık, 823 milyar TL'nin üzerinde iç borçlanma öngörüyor.
➢ Hazine ağustos ayı sonunda Eylül-Kasım dönemi finansman programını açıkladı. Buna göre, Hazine eylül ayında 256 milyar TL iç borç ve 34,4 milyar TL karşılığı dış borç geri ödemesi gerçekleştirecek. Buna karşılık, toplam 6 ihale ile 346 milyar TL'lik borçlanma hedeflenirken, öngörülen borç çevirme oranı %135'e tekabül ediyor.
➢ Hazine Eylül-Kasım dönemi toplamında ise 181 milyar TL'si anapara ve 434 milyar TL'si faiz olmak üzere 615 milyar TL iç borç geri ödemesi gerçekleştirecek. Dış borç geri ödemelerinin TL karşılığının ise yaklaşık 279 milyar TL olması öngörülüyor. Hazine toplamda 823 milyar TL üzerinde iç borçlanma planlarken, bu yaklaşık %134'lük bir iç borç çevirme rasyosuna denk geliyor. Bu rakamlara göre, bu dönemde, Hazine'nin net iç borçlanma tutarının (yeni tahvil ihracının) ise 643 milyar TL olması öngörülüyor.
0cak-Ağustos döneminde yeniden borçlanma oranı %136,5 oldu
➢ Yılın ilk 8 aylık dönemde ise Hazine'nin yaklaşık 1,8 trilyon TL'lik iç borç geri ödemesine karşılık yaklaşık 2,5 trilyon TL üzerinde iç borçlanma gerçekleştirdiği (planlananın yaklaşık 175 milyar TL üzerinde) ve Ocak-Temmuz döneminde ortalama %135,5 seviyesinde gerçekleşen iç borç çevirme oranı, Ağustos ayında iç borç servisinin üzerinde gerçekleşen borçlanma (%141 oranında iç borç çevirme) sayesinde yükselerek, Ocak-Ağustos dönemi itibarıyla %136,5 seviyesine çıkmıştır. Nakit bütçe açığı temmuz ayı itibarıyla (hazirandaki daralmaya göre) kısmi de olsa yükselmesi Hazine'nin iç borçlanma ihtiyacını artıran önemli bir unsur olarak öne çıkıyor. Şöyle ki, Ocak-Temmuz döneminde nakit bütçe açığı yaklaşık 1,35 trilyon TL, nakit bazlı faiz dışı bütçe açığı ise yaklaşık 200 milyar TL seviyelerinde seyretmektedir.
➢ Hazine'nin ilk 8 ayda yaklaşık 13,75 milyar $'lık dış borç geri ödemesine karşılık sadece 4,5 milyar USD'lik Eurobond, 1,50 milyar EUR'luk Eurobond ve 2,5 milyar USD'lik kira sertifikası ihracında bulunduğu dikkate alındığında, ve Hazine'nin döviz nakit pozisyonundaki değişimlere de bakıldığında, iç borçlanmanın bir kısmının dış borç geri ödemelerine kaydırıldığını da söyleyebiliriz.
Hazine'nin iç borçlanma ihtiyacı yüksek kalmaya devam edecek.
➢ Hazine'nin Temmuz 2026 sonuna kadar açıkladığı borç geri ödeme projeksiyonlarına göre Ağustos 2025 ile Temmuz 2026 arasında 3,5 trilyon TL üzerinde iç borç geri ödemesi görünüyor. Kısa vadeli tahvil ihraçları dikkate alındığında bu tutarın da aşılacağını söyleyebiliriz. Bu dönemde öngörülen dış borç geri ödemesi ise 21 milyar $'ı aşıyor, ki bu da iç borçlanmanın bir bölümünün dış borç geri ödemelerine aktarılmasının gerekeceğine işaret ediyor. Bu dönemde öngördüğümüz nakit bazlı faiz-dışı açık da dikkate alındığında, Temmuz 2026 sonuna kadar olan dönemde Hazine'nin iç borçlanma ihtiyacının 4,0 trilyon TL'ye yaklaşabileceğini hatta aşabileceğini düşünüyoruz. Bu da aylık ortalama 350-360 milyar TL'lik bir miktara tekabül ediyor. Buna göre, iç borç çevirme rasyosu da %130'un üzerinde gerçekleşebilir
➢ Hazine, Eylül ayında 6 adet tahvil ihracı planlamaktadır.
o- 08/09: 9 ay vadeli (17/06/2026) Hazine Bonosu (yeniden ihraç),
o- 08/09: 2 yıl vadeli (08/09/2027) ve 6 ayda bir kupon ödemeli TLREFK'ye Endeksli Kira Sertifikası (doğrudan satış),
o- 09/09: 2 yıl vadeli (14/07/2027) ve 6 ayda bir kupon ödemeli Sabit Kuponlu Devlet Tahvili (yeniden ihraç),
o- 09/09: 5 yıl vadeli (10/07/2030) ve 6 ayda bir kupon ödemeli Sabit Kuponlu Devlet Tahvili (yeniden ihraç),
o- 16/09: 5 yıl vadeli (11/09/2030) ve 6 ayda bir kupon ödemeli TÜFE'ye Endeksli Devlet Tahvili (ilk ihraç),
o- 16/09: 10 yıl vadeli (05/09/2035) ve 6 ayda bir kupon ödemeli Sabit Kuponlu Devlet Tahvili (ilk ihraç),