Sabancı’nın 3 devi pandemide atılım yaptı
Sabancı’nın 3 devi pandemide atılım yaptı. Sabancı Holding Sanayi Grup Başkanı Cevdet Alemdar açıklamalarda bulundu.
27 Temmuz 2021 Salı 17:23
Sabancı’nın 3 devi pandemide atılım yaptı
Sabancı Sanayi Grubu’nun üç devi Kordsa, Brisa ve Temsa pandemi yılı 2020’de 12 milyar liralık ciro yaptı. 2021’e de hızlı başlayan Sanayi Grubu’nda ilk çeyrekte Kordsa faaliyet karını iki katına, Brisa 2,4 katına çıkardı. Sabancı Holding Sanayi Grup Başkanı Cevdet Alemdar, “Pandemide faaliyet gösterdiğimiz alanlardaki sektörler gerilerken, biz pazar payımızı artırdık” dedi.
Sabancı Holding’in Sanayi Grubu’nu oluşturan Kordsa, Brisa ve Temsa, geride bıraktığımız pandemi yılını atılım yaparak tamamladı. 2020’de sanayi şirketleri toplam 12 milyar TL satış gerçekleştirdi. Bunun yarısını ihracat ve yurtdışı gelirleri oluşturdu. Kordsa ve Brisa 2020 kombine net karını yüzde 45 artırmış oldu. 2021 ilk çeyreğinde ise 2020’ye göre Kordsa satış gelirlerini TL olarak yüzde 26 artırdı, esas faaliyet karını 2 katına çıkardı. Brisa da satış gelirlerini TL olarak yüzde 47 yükseltirken, esas faaliyet karını 2.4 katına çıkardı. Temsa’da ise 300 milyon TL’lik sermaye artırımı yapıldı, İsveç ve Prag’a elektrikli otobüs satıldı. Son 6 yılda yatırımlarda sıçrama yapan Sanayi Grubu Brisa Aksaray fabrikasına toplam 300 milyon dolar, Kordsa Endonezya ve Türkiye fabrikalarına 140 milyon dolar, Kordsa’nın kompozit alanına ise Amerika’da 310 milyon dolarlık yatırım yapmış oldu. Kordsa, Brisa ve Temsa’nın pandemi yılında sağladıkları taze kanı ve yeni iş projelerini DÜNYA’ya anlatan Sabancı Holding Sanayi Grup Başkanı Cevdet Alemdar, dünyadaki trendleri de değerlendirdi. Sabancı’nın 3 devi
KORDSA’YA ELEKTRİKLİ OTO VE SPOR İLE YENİ NEFESSabancı Holding Sanayi Grup Başkanı Cevdet Alemdar, Kordsa’da rakiplerinin Çin olduğunu söyleyerek, “Oradaki mücadelem yıllarca fiyat üzerine dönmüşken, şimdi pandemide Kordsa tarihinin en büyük pazar payına ulaşmış durumda. Bu durum tüm dünyadaki 12 fabrikamızda da böyle” diyor. Alemdar, Kordsa’nın işinin yüzde 85’ini otomotivdeki lastik donatının oluşturduğunu, geriye kalan yüzde 15’in uzay ve havacılık sektörüne yönelik olduğunu belirterek şunları kaydediyor: “Kordsa’nın satış gelirlerinden yüzde 90’ından fazlası yurtdışından. Otomotivdeki yüzde 85’lik büyüklüğü dünyadaki 6 fabrikasında gerçekleştiriyor. ABD’de iki fabrikasında, Endonezya’da, Tayland’da, Brezilya’da ve Türkiye’de… Otomotivdeki dalgalanma çok kuvvetliydi ama uzay ve havacılık alanındaki yüzde 15’imiz kadar kuvvetli değildi. Kordsa hep yüzde 15’lik uzay ve havacılık alanı ile tanınıyor. Ancak 600 milyon dolarlık tarafı otomotiv lastik donatıyı oluşturuyor. Uzay ve havacılık alanında da ABD’de 3 fabrikamız, Türkiye’de bir Kompozit Teknolojileri Mükemmeliyet Merkezimiz var. Bu alanda talep yüzde 40’lık sıkı bir düşüş yaşadı. Fakat biz bu dönemde, çok hızlı bir şekilde kompozit endüstrisini havacılık dışına yönlendirdik. Müthiş bir başarı elde ettik. Bu alanlardan biri elektrikli otolar, diğeri spor alanı oldu. Elektrikli araçların bataryaları alüminyum dökümden yapılır, biz onlara kompozit ürünler sunduk. Hem araçların hafifl emesini sağladık hem de elektrikli araçlar çok hızlı ısınır, onların ısı izolasyonunu sağladık. İngiltere ve ABD’ye bu ürünleri sunduk. Dünyanın çok önemli bir spor malzemeleri perakende zincirinin bisikletlerini Kordsa kompozitinden yaptık. Uzay ve havacılık hala gözbebeğimiz, hatta bu dönemde yeni ürünler de çıkardık. Ama sektörün düşüşünü, otomotiv ve spor ile telafi ettik.”
BRİSA’NIN OTOPRATİK VE PROPRATİK’İ FİLOLARA TALİPBrisa’nın bir lastik şirketi olmasının yanı sıra, yolculuk çözümleri sunan bir şirkete dönüştüğünün bilgisini veren Alemdar, “OtoPratik ve ProPratik isimli iki mağaza zincirimizle, yalnızca araçlara lastik değil, aracın tüm ihtiyaçlarını sunuyoruz. Kaporta düzenlemeleri, yağı sileceği, farı, aküsüne talibiz. Aracı bize getirmeyin biz aracı alalım ve sorunlarını çözelim yaklaşımındayız. Bu işi 2019’un sonlarına doğru yeniden yapılandırdık ve franchise sistemine döndük. O zaman Türkiye’deki noktamız 40’lardaydı, şu anda pandemiye rağmen 90’a ulaştık. İki katından daha fazlaya çıktık. Bir de arkasındaki IT sistemini tamamen yeniledik. İnternet üzerinden bütün iş bitsin, biz fiziksel olarak sizin yanınıza gelelimi sağladık. Brisa’da bu dönüşüm sırasında OtoPratik markalı filtre, akü gibi ürünler çıkardık. En önemli müşterisi filolar. Bir kiralama filosu sahibinin Türkiye’nin pek çok yerinde araçları var. Aynı kalitede hizmet almak istiyor, tek bir yerden faturalandırılmak istiyor. Bunu da bizim OtoPratik çözüyor” şeklinde konuşuyor.
SADECE MISIR’DA YÜZDE 20 PAZAR PAYINA SAHİPBrisa’nın pandemide adetsel olarak bakıldığında ihracata yolladığı ürünlerin yüzde 35’lerden yüzde 50’lerin üzerine çıktığını kaydeden Alemdar, şu bilgileri verdi: “Aksaray’da devreye aldığımız fabrika zaten ihracata yönelecekti. Ama pandemide ihracatçılığı hızlandırdı. Avrupa pazarı bizim için çok önemli, Avusturya, İngiltere, İtalya buralar bizim çok güçlü pazar paylarımızın olduğu yerler. Kuzey Afrika denir ama Mısır-Tunus diye ifade etmek isterim, buralar ileri pazarlardır. Mısır’daki pazar payımız yüzde 20’nin üzerinde. Dünyanın her yerine ürün yolluyoruz. Çin’e lastik ihraç ediyoruz, Lassa markasıyla teknik özelliklerimizle o pazarda tercih ediliyoruz. Singapur’dayız, Finlandiya’dayız, Avustralya’dayız. Farklı iklim koşullarına, farklı standartlara uygun ihracat yapıyoruz. Brissa, Aksaray fabrikasıyla sadece Lassa ile değil, Bridgestone markasıyla da araç üreticilerinin, orijinal ekipman tedarikçisi oldu.”
TEMSA İLE ÜLKEYE İKİ KERE PARA GETİRDİKTemsa’nın yeniden alınması sürecini ise “bir dönüşüm köprüsünden geçmek” olarak tanımlayan Alemdar, “Geldiğimiz noktada sonuçları bizim planladığımızdan da iyi. Türkiye’de Temsa gibi bir değere, sadece Sabancı olarak biz değil, ülkenin bankaları da sahip çıktı. Hatta pandemi döneminde Türkiye’ye bir yabancı ortak olarak Skoda’nın sahibi PPF Group’u getirdik” diyor. “İlk viraj şirketi konkordatodan çıkartmaktı. Bir ayda şirketi konkordatodan çıkarttık” açıklamasını yapıyor Alemdar ve ekliyor; “Ondan sonra oldukça dikine bir yokuşta yukarı tırmandık. Temsa’nın çalışanlarına özellikte teşekkür ediyorum. Böyle bir zamanda tek vücut haline gelen bir organizasyon oldu. Elbette Temsa iyi bir temelin üzerindeydi. Türkiye’nin ilk elektrikli otobüsünü 2015’te yapmış bir şirket. Bu zorlu virajı alınca 3 ay içinde İsveç’e otobüs ihraç ettik. Düşünün onların istediği standartları çok hızlı sunduk. Yabancı ortağımız Skoda, bizden 14 otobüsü Prag’a ihraç etti. Bu elektrikli otobüslerin tanesi 450 bin-500 bin dolar. Ayrıca köprünün ortasında, yabancı ortağımızı da ikna ettik. 300 milyon TL’lik sermaye artırımı yaptık. Yani hem ortaklıkla hem sermaye artırımı ile ülkeye iki kere para getirdik.”
(dünya)
Bizleri twitter üzerinden takip ederek özel haberlere ilk siz ulaşabilirsiniz. Telegram kanalımıza üye olup anında şirket haberlerine ulaşabilirsiniz=> https://t.me/paraajansi –