Her 2 Kişiye 1 Otomobil! TÜİK Verileri Şaşırttı!
Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) Motorlu Kara Taşıtları ve Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi (ADNKS) verileriyle yapılan analiz, otomobil sahipliğinde ezberleri bozdu. Toplam otomobil sayısında İstanbul, Ankara ve İzmir açık ara önde olsa da, kişi başına düşen otomobil oranında zirve Anadolu illerinin oldu.
28 Aralık 2025 Pazar 19:30
Her 2 Kişiye 1 Otomobil! TÜİK Verileri Şaşırttı
TÜİK açıkladı: Otomobilde zirve büyükşehirlerde değil
• Her 2 kişiye 1 otomobil düşen il var
• İstanbul, Ankara, İzmir sıralamada nerede?
Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) Motorlu Kara Taşıtları ve Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi (ADNKS) verileriyle yapılan analiz, otomobil sahipliğinde ezberleri bozdu. Toplam otomobil sayısında İstanbul, Ankara ve İzmir açık ara önde olsa da, kişi başına düşen otomobil oranında zirve Anadolu illerinin oldu.
Verilere göre Burdur, kişi başına düşen otomobil sayısında Türkiye genelinde ilk sırada yer aldı. Burdur'da yaklaşık her iki kişiye bir otomobil düşerken, onu Isparta, Uşak ve Karaman gibi nüfusu görece düşük ancak otomobil sahipliği yüksek iller izledi.
Ankara, üç büyükşehir arasında kişi başına otomobil oranı en yüksek il olarak öne çıksa da, yine de Anadolu'daki lider illerin gerisinde kalıyor. İzmir ise hem İstanbul'un hem Ankara'nın altında yer alıyor.
• Kırsal ve yarı kırsal illerde toplu taşıma alternatiflerinin sınırlı olması,
• Hane başına birden fazla otomobil sahipliğinin yaygınlığı,
• Günlük yaşamda otomobilin zorunlu bir ihtiyaç hâline gelmesi
Kişi başına otomobil oranlarını yukarı taşıyan temel faktörler arasında yer alıyor.
Büyükşehirlerde ise toplu taşıma ağlarının görece gelişmiş olması, park ve trafik sorunları ile artan yaşam maliyetleri, otomobil sahipliğini sınırlayan unsurlar olarak öne çıkıyor.
Bu tablo, ulaşım politikaları, şehir planlaması ve otomotiv talebine ilişkin değerlendirmelerde sadece toplam araç sayısına değil, kişi başına düşen oranlara da bakılması gerektiğini ortaya koyuyor.
Para ajansından yeni uygulama, yatırımcıların mağdur olduğu konular hakkında Finyad Finansal Yatırımcılar Derneği tarafından hukuki işlemlerin başlatılabilmesi ve ajansımızın konu hakkında haber yapabilmesi için whatsapp ihbar hattı kurulmuştur. Aşağıdaki linki tıklayarak telefonumuzu kaydedin. Hem son dakika ve önemli haberler cebinize gelsin. Hem de bizimle iletişime geçebilirsiniz . Para ajansı her zaman yanınızda
TÜİK açıkladı: Otomobilde zirve büyükşehirlerde değil
• Her 2 kişiye 1 otomobil düşen il var
• İstanbul, Ankara, İzmir sıralamada nerede?
Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) Motorlu Kara Taşıtları ve Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi (ADNKS) verileriyle yapılan analiz, otomobil sahipliğinde ezberleri bozdu. Toplam otomobil sayısında İstanbul, Ankara ve İzmir açık ara önde olsa da, kişi başına düşen otomobil oranında zirve Anadolu illerinin oldu.
Verilere göre Burdur, kişi başına düşen otomobil sayısında Türkiye genelinde ilk sırada yer aldı. Burdur'da yaklaşık her iki kişiye bir otomobil düşerken, onu Isparta, Uşak ve Karaman gibi nüfusu görece düşük ancak otomobil sahipliği yüksek iller izledi.
Büyükşehirler neden geride?
İstanbul, Ankara ve İzmir, trafiğe kayıtlı otomobil sayısı bakımından Türkiye'nin ilk üç sırasında bulunuyor. Ancak bu şehirlerde nüfusun çok yüksek olması, kişi başına düşen otomobil oranını aşağı çekiyor. Örneğin İstanbul'da milyonlarca otomobil bulunmasına rağmen, nüfus yoğunluğu nedeniyle her dört kişiye yaklaşık bir otomobil düşüyor.Ankara, üç büyükşehir arasında kişi başına otomobil oranı en yüksek il olarak öne çıksa da, yine de Anadolu'daki lider illerin gerisinde kalıyor. İzmir ise hem İstanbul'un hem Ankara'nın altında yer alıyor.
Sadece ekonomi değil, yaşam biçimi etkili
Uzmanlara göre bu tablo yalnızca gelir düzeyiyle açıklanmıyor.• Kırsal ve yarı kırsal illerde toplu taşıma alternatiflerinin sınırlı olması,
• Hane başına birden fazla otomobil sahipliğinin yaygınlığı,
• Günlük yaşamda otomobilin zorunlu bir ihtiyaç hâline gelmesi
Kişi başına otomobil oranlarını yukarı taşıyan temel faktörler arasında yer alıyor.
Büyükşehirlerde ise toplu taşıma ağlarının görece gelişmiş olması, park ve trafik sorunları ile artan yaşam maliyetleri, otomobil sahipliğini sınırlayan unsurlar olarak öne çıkıyor.
Veriler ne söylüyor?
TÜİK verilerine dayalı sıralama, Türkiye'de otomobil sahipliğinin sanıldığı gibi yalnızca büyükşehir merkezli olmadığını gösteriyor. Nüfusun az, otomobilin çok olduğu iller, kişi başına düşen otomobil oranında açık ara öne geçiyor.Bu tablo, ulaşım politikaları, şehir planlaması ve otomotiv talebine ilişkin değerlendirmelerde sadece toplam araç sayısına değil, kişi başına düşen oranlara da bakılması gerektiğini ortaya koyuyor.
Para ajansından yeni uygulama, yatırımcıların mağdur olduğu konular hakkında Finyad Finansal Yatırımcılar Derneği tarafından hukuki işlemlerin başlatılabilmesi ve ajansımızın konu hakkında haber yapabilmesi için whatsapp ihbar hattı kurulmuştur. Aşağıdaki linki tıklayarak telefonumuzu kaydedin. Hem son dakika ve önemli haberler cebinize gelsin. Hem de bizimle iletişime geçebilirsiniz . Para ajansı her zaman yanınızda