A1 Capital Borsanın Otomotiv Devini Masaya Yatırdı
A1 Capital Borsanın Otomotiv Devini Masaya Yatırdı. Borsada 6 aylık bilançoların açıklandığı bu dönemde aracı kurumlar ilgilendikleri hisselerin finansal tablolarını yakın takibe aldı.
22 Ağustos 2025 Cuma 16:00
A1 Capital Borsanın Otomotiv Devini Masaya Yatırdı. Borsada 6 aylık bilançoların açıklandığı bu dönemde aracı kurumlar ilgilendikleri hisselerin finansal tablolarını yakın takibe aldı.
A1 Capital Yatırım DOAS hissesinin finansal tablolarını inceledi. Şirketin satışlarını ve geleceğe yönelik planlarını da ön plana alan kurum şirket için ayrıntılı bir rapor hazırladı.
A1 Capital DOAS raporu : Şirket Bilgileri
Doğuş Otomotiv, binek araç, hafif ve ağır ticari araç distribütörlüğü ile bu araçların satış sonrası servis ve destek hizmetlerini yürütmektedir.
2025 - Şirket Gelişmeleri
Riviera Australia Pty Limited ile ‘Riviera' motoryatların Türkiye'de satış ve servis hizmetleri için distribütörlük sözleşmesi imzalamıştır. Linssen Yachts B.V. ile ‘Linssen' marka motoryatların Türkiye'de satış ve servis hizmetleri için niyet mektubu imzalamıştır. Volkswagen A.G. ile iş birliği genişleterek, Volkswagen binek otomobillerinin Azerbaycan ve Irak'taki satış ve satış sonrası hizmetleri niyet mektubu imzalamıştır.
Ocak-Haziran Doğuş Otomotiv Ana Segment Satış Performansı
VW Binek, binek araç satışları içinde %7,5 pazar payı ile 3. sırada yer alıyor. Skoda'nın pazar payı %4,1'tir. SEAT ve CUPRA'nın her biri %1 pazar payına sahiptir. Audi premium segment pazar payı %20,2 ile 3. sırada yer almıştır. VW Ticari pazar payı %8,7 olmuştur. DOAS, 2025 yılının 2. çeyreğini %14,6 pazar payı ile tamamlamıştır. Ocak-Haziran 2025 Binek Pazar Gelişimi (%) (Perakende) Binek araç pazarı yıllık bazda %5 artış göstermiştir. DOAS %16 pazar payı ile 1. sırada yer almaktadır. Bu segmentte DOAS'ın en güçlü rakibi %14 pazar payı ile Stellantis'tir.
Ocak-Haziran 2025 Hafif Ticari Araç Pazarı (%) (Perakende) Hafif ticari araç pazarı %4 artış göstermiştir. DOAS, %8,7 pazar payı ile 4. sırada yer almakta. İlk 5 şirket, hafif ticari araç pazarının %88‘ini temsil etmektedir.
Finansal Bilgiler
Doas Otomotiv'in satış performansı incelendiğinde; toplam satış adedi 93.293 olarak gerçekleşmiş ve yıllık %12 artış göstermiştir.
Marka bazında bakıldığında VW Binek %18, Skoda %7 ve Audi %54 büyürken, CUPRA %31 artış göstermiştir. Seat %14, VW Ticari %12 ve Scania %24 düşüş yaşamıştır. Porsche %33 büyürken, Bentley satışları yatay, Lamborghini ise sabit kalmıştır. Binek araç pazarında Doğuş %16 pazar payı ile liderliğini korumuş, en yakın rakibi Stellantis %14 paya ulaşmıştır. Hafif ticari araç pazarında ise %8,7 pazar payı ile dördüncü sırada yer aldığı belirtildi.
2025 yılının ikinci çeyreğinde hasılat geçen yılın aynı dönemine kıyasla %2 artış göstererek 104,7 milyar TL seviyesine geldiği belirtildi. Bu artışta EUR/TL kurundaki %33'lük yükseliş ve model karmasındaki değişim önemli rol oynadığı ancak gelir artışına rağmen maliyet baskısı ve artan finansman giderleri karlılığı olumsuz etkilediği söylendi.
FAVÖK yıllık %43 gerileyerek 8 milyar TL seviyesine düşmüş, net kar ise %62 azalışla 2,7 milyar TL'ye gerilemiştir. Bu sonuçlarla; şirket net kar marjının %6,9'dan %2,6'ya, FAVÖK marjı ise %13,8'den %7,7'ye gerilediği belirtilmiştir.
Brüt kar 13,8 milyar TL'ye gerileyerek yıllık %27 düşüş göstermiş. Brüt kar marjı geçen yıl %18,5 iken bu çeyrekte %13,2'ye gerilemiştir. Maliyetlerdeki artışın temel nedenleri arasında yükselen kur farkı, enflasyonist ortam, elektrikli araç satışlarının görece daha düşük marjlı olması ve stok maliyetlerinin önemli ölçüde artmış olduğu belirtilirken, satışların maliyeti %9 artışla 90,9 milyar TL seviyesine çıkmış ve gelir artışının etkisini sınırladığı söylendi.
Faaliyet giderleri 7,3 milyar TL'ye yükselerek yıllık %19 artış göstermiştir. Bunun sonucunda FAVÖK marjı %13,8'den %7,7'ye, FVÖK marjı ise %12,6'dan %6,3'e gerilemiştir.
Net kar tarafında 2,7 milyar TL'lik sonuç, geçen yılın 7,1 milyar TL seviyesinin oldukça altında kalmıştır. Net kar marjı %6,9'dan %2,6'ya gerilemiştir. Bu düşüşte finansman giderlerindeki sert artış dikkat çekildi. Finansman giderleri yıllık %233 artışla 3,3 milyar TL'ye ulaşmıştır. Borçlanma faizleri %66, kredi kur farkı giderleri ise %128 artmıştır. Toplam finansman giderlerinin dağılımına bakıldığında %49'unu kur farkı, %44'ünü faiz giderleri oluşturmuş. Bunun yanında iştiraklerden gelen katkı da önemli bir olumlu unsur olmuştur.
İştiraklerin kara katkısının 696 milyon TL'ye çıkarak geçen yılki -323 milyon TL seviyesinden güçlü bir toparlanma gösterdiği belirtildi. VDF Servis'in 322 milyon TL katkısı ve Doğuş Teknoloji'nin %83 oranda büyüyen karını da öne çıkardılar. Vergi gideri 1,28 milyar TL'ye gerileyerek yıllık %63 düşüş kaydetmiş ve net karın daha aşağıya gelmesini sınırlamıştır.
Bilanço tarafında ise, toplam varlıkların %14 artarak 122,2 milyar TL'ye ulaştığı, nakit ve ticari alacakların gerilediği, stokların ve araç sayısı arttığı, finansal borçlar ve yükümlülüklerin yükseldiği, net nakit pozisyonunun ise -18,4 milyar TL ile negatife döndüğü sözü edilmiştir.
CapEx/toplam varlıklar oranının %2'den %1'e gerilediği, aktif karlılığın (ROA) %6,6'dan %2,2'ye ve de özsermaye karlılığının (ROE) %10,9'dan %4,4'e düştüğü de belirtildi.
Sürdürülebilirlik ve Beklentiler Sürdürülebilirlik tarafında, ESG risk puanının 8,2 ile düşük risk kategorisinde olduğu, FTSE4Good Emerging Index ve BIST Sürdürülebilirlik 25'te yer alındığı, elektrik ihtiyacının %77'sinin GES ile karşılandığı, kurumsal yönetim notunun 9,79 olduğu sözü edildi. 2025'te toplam otomotiv pazarının 1,1 milyon adet, Doğuş Otomotiv'in Skoda hariç 130 bin adetin üzerinde satış hedeflediği ve 5,7 milyar TL'lik CapEx'in yenilenebilir enerji, dijitalleşme ve elektrikli araç şarj altyapısına odaklanacağı öngörülmektedir.
Genel olarak değerlendirildiğinde, Doğuş Otomotiv satış hacmi ve gelirde artış göstermiş olsa da, yüksek maliyet baskısı, finansman giderlerindeki sert yükseliş ve artan stok seviyeleri nedeniyle karlılıkta bir düşüş yaşamıştır. Net nakit pozisyonunun negatife dönmesi şirket açısından kritik bir risk unsuru olarak öne çıkmaktadır. Bununla birlikte premium segmentteki güçlü performans ve sürdürülebilirlik alanındaki başarılar, uzun vadeli stratejik değer açısından olumlu katkı sağlamaktadır.
A1 Capital Yatırım DOAS hissesinin finansal tablolarını inceledi. Şirketin satışlarını ve geleceğe yönelik planlarını da ön plana alan kurum şirket için ayrıntılı bir rapor hazırladı.
A1 Capital DOAS raporu : Şirket Bilgileri
Doğuş Otomotiv, binek araç, hafif ve ağır ticari araç distribütörlüğü ile bu araçların satış sonrası servis ve destek hizmetlerini yürütmektedir.
2025 - Şirket Gelişmeleri
Riviera Australia Pty Limited ile ‘Riviera' motoryatların Türkiye'de satış ve servis hizmetleri için distribütörlük sözleşmesi imzalamıştır. Linssen Yachts B.V. ile ‘Linssen' marka motoryatların Türkiye'de satış ve servis hizmetleri için niyet mektubu imzalamıştır. Volkswagen A.G. ile iş birliği genişleterek, Volkswagen binek otomobillerinin Azerbaycan ve Irak'taki satış ve satış sonrası hizmetleri niyet mektubu imzalamıştır.
Ocak-Haziran Doğuş Otomotiv Ana Segment Satış Performansı
VW Binek, binek araç satışları içinde %7,5 pazar payı ile 3. sırada yer alıyor. Skoda'nın pazar payı %4,1'tir. SEAT ve CUPRA'nın her biri %1 pazar payına sahiptir. Audi premium segment pazar payı %20,2 ile 3. sırada yer almıştır. VW Ticari pazar payı %8,7 olmuştur. DOAS, 2025 yılının 2. çeyreğini %14,6 pazar payı ile tamamlamıştır. Ocak-Haziran 2025 Binek Pazar Gelişimi (%) (Perakende) Binek araç pazarı yıllık bazda %5 artış göstermiştir. DOAS %16 pazar payı ile 1. sırada yer almaktadır. Bu segmentte DOAS'ın en güçlü rakibi %14 pazar payı ile Stellantis'tir.
Ocak-Haziran 2025 Hafif Ticari Araç Pazarı (%) (Perakende) Hafif ticari araç pazarı %4 artış göstermiştir. DOAS, %8,7 pazar payı ile 4. sırada yer almakta. İlk 5 şirket, hafif ticari araç pazarının %88‘ini temsil etmektedir.
Finansal Bilgiler
Doas Otomotiv'in satış performansı incelendiğinde; toplam satış adedi 93.293 olarak gerçekleşmiş ve yıllık %12 artış göstermiştir.
Marka bazında bakıldığında VW Binek %18, Skoda %7 ve Audi %54 büyürken, CUPRA %31 artış göstermiştir. Seat %14, VW Ticari %12 ve Scania %24 düşüş yaşamıştır. Porsche %33 büyürken, Bentley satışları yatay, Lamborghini ise sabit kalmıştır. Binek araç pazarında Doğuş %16 pazar payı ile liderliğini korumuş, en yakın rakibi Stellantis %14 paya ulaşmıştır. Hafif ticari araç pazarında ise %8,7 pazar payı ile dördüncü sırada yer aldığı belirtildi.
2025 yılının ikinci çeyreğinde hasılat geçen yılın aynı dönemine kıyasla %2 artış göstererek 104,7 milyar TL seviyesine geldiği belirtildi. Bu artışta EUR/TL kurundaki %33'lük yükseliş ve model karmasındaki değişim önemli rol oynadığı ancak gelir artışına rağmen maliyet baskısı ve artan finansman giderleri karlılığı olumsuz etkilediği söylendi.
FAVÖK yıllık %43 gerileyerek 8 milyar TL seviyesine düşmüş, net kar ise %62 azalışla 2,7 milyar TL'ye gerilemiştir. Bu sonuçlarla; şirket net kar marjının %6,9'dan %2,6'ya, FAVÖK marjı ise %13,8'den %7,7'ye gerilediği belirtilmiştir.
Brüt kar 13,8 milyar TL'ye gerileyerek yıllık %27 düşüş göstermiş. Brüt kar marjı geçen yıl %18,5 iken bu çeyrekte %13,2'ye gerilemiştir. Maliyetlerdeki artışın temel nedenleri arasında yükselen kur farkı, enflasyonist ortam, elektrikli araç satışlarının görece daha düşük marjlı olması ve stok maliyetlerinin önemli ölçüde artmış olduğu belirtilirken, satışların maliyeti %9 artışla 90,9 milyar TL seviyesine çıkmış ve gelir artışının etkisini sınırladığı söylendi.
Faaliyet giderleri 7,3 milyar TL'ye yükselerek yıllık %19 artış göstermiştir. Bunun sonucunda FAVÖK marjı %13,8'den %7,7'ye, FVÖK marjı ise %12,6'dan %6,3'e gerilemiştir.
Net kar tarafında 2,7 milyar TL'lik sonuç, geçen yılın 7,1 milyar TL seviyesinin oldukça altında kalmıştır. Net kar marjı %6,9'dan %2,6'ya gerilemiştir. Bu düşüşte finansman giderlerindeki sert artış dikkat çekildi. Finansman giderleri yıllık %233 artışla 3,3 milyar TL'ye ulaşmıştır. Borçlanma faizleri %66, kredi kur farkı giderleri ise %128 artmıştır. Toplam finansman giderlerinin dağılımına bakıldığında %49'unu kur farkı, %44'ünü faiz giderleri oluşturmuş. Bunun yanında iştiraklerden gelen katkı da önemli bir olumlu unsur olmuştur.
İştiraklerin kara katkısının 696 milyon TL'ye çıkarak geçen yılki -323 milyon TL seviyesinden güçlü bir toparlanma gösterdiği belirtildi. VDF Servis'in 322 milyon TL katkısı ve Doğuş Teknoloji'nin %83 oranda büyüyen karını da öne çıkardılar. Vergi gideri 1,28 milyar TL'ye gerileyerek yıllık %63 düşüş kaydetmiş ve net karın daha aşağıya gelmesini sınırlamıştır.
Bilanço tarafında ise, toplam varlıkların %14 artarak 122,2 milyar TL'ye ulaştığı, nakit ve ticari alacakların gerilediği, stokların ve araç sayısı arttığı, finansal borçlar ve yükümlülüklerin yükseldiği, net nakit pozisyonunun ise -18,4 milyar TL ile negatife döndüğü sözü edilmiştir.
CapEx/toplam varlıklar oranının %2'den %1'e gerilediği, aktif karlılığın (ROA) %6,6'dan %2,2'ye ve de özsermaye karlılığının (ROE) %10,9'dan %4,4'e düştüğü de belirtildi.
Sürdürülebilirlik ve Beklentiler Sürdürülebilirlik tarafında, ESG risk puanının 8,2 ile düşük risk kategorisinde olduğu, FTSE4Good Emerging Index ve BIST Sürdürülebilirlik 25'te yer alındığı, elektrik ihtiyacının %77'sinin GES ile karşılandığı, kurumsal yönetim notunun 9,79 olduğu sözü edildi. 2025'te toplam otomotiv pazarının 1,1 milyon adet, Doğuş Otomotiv'in Skoda hariç 130 bin adetin üzerinde satış hedeflediği ve 5,7 milyar TL'lik CapEx'in yenilenebilir enerji, dijitalleşme ve elektrikli araç şarj altyapısına odaklanacağı öngörülmektedir.
Genel olarak değerlendirildiğinde, Doğuş Otomotiv satış hacmi ve gelirde artış göstermiş olsa da, yüksek maliyet baskısı, finansman giderlerindeki sert yükseliş ve artan stok seviyeleri nedeniyle karlılıkta bir düşüş yaşamıştır. Net nakit pozisyonunun negatife dönmesi şirket açısından kritik bir risk unsuru olarak öne çıkmaktadır. Bununla birlikte premium segmentteki güçlü performans ve sürdürülebilirlik alanındaki başarılar, uzun vadeli stratejik değer açısından olumlu katkı sağlamaktadır.