FROTO, DOAS ve TOASO! Otomotiv Sektörü Eylül Verileri Karşılaştırması Yapıldı
FROTO, DOAS ve TOASO! Otomotiv sektörü Eylül verileri karşılaştırması yapıldı. Otomotiv sektöründeki son durumu değerlendiren Gedik Yatırım, hedef fiyatlar da verdi.
2 Ekim 2025 Perşembe 18:15
Aracı kurum Gedik Yatırım, 2025 yılı Eylül ayı Otomotiv - ODMD Verileri'ni analiz etti. Aracı kurum, "Hafif Araç Pazarı Eyl25'te yıllık %26 büyüme kaydetti" ifadesini kullandı. FROTO, DOAS ve TOASO'ya yönelik değerlendirme yapıldı.
- "Önceki aylarda yaşanan momentum kaybından sonra Eylül ayı tüm zamanların en güçlü Eylül performansı oldu... Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) tarafından yayımlanan verilere göre, Eylül'de Binek Araç (PC) satışları yıllık %27 artışla 88,3 bin adede (Ağu25: 82,2 bin), Hafif Ticari Araç (LCV) satışları ise %22 büyüme ile 22,0 bin adede (Ağu25: 19,4 bin) ulaştı. Böylece; Hafif Araç (LV: PC+LCV) satışları yıllık %26 artışla 110,3 bin adet seviyesine yükseldi. (Ağu25: 101,7)"
- "2025 yılı Eylül ayı satışları aylık bazda %9'luk güçlü bir toparlanma kaydetti (PC: +%7, LCV: +%13). Bu artış, esas olarak ÖTV oranlarındaki revizyon kaynaklı fiyatlama belirsizliklerinin etkisi ile gerçekleşen iki aylık daralmanın (Jul25: -%9, Aug25: -%6) ardından geldi."
- "Marka performansı bakımından, Renault Eylül'de en çok satan marka olarak liderliğini korudu ve 9A25 kümülatif bazda da ilk sırada yer almayı sürdürdüi. Renault'yu sırasıyla Fiat, Ford, VW, Toyota, Peugeot, Opel, Hyundai, Citroën ve BYD takip etti."
9 Aylık Pazar Gelişmeleri:
- "Elektrikli binek araçların pazar payı %18,0 seviyesine çıktı (9A24: %9,0 - 8M25: %18,5 - 2024: %10,7). Hibrit araçların payı da güçlü bir artışla %26,7 seviyesine ulaştı (9A24: %16,3 - 8M25: %26,3 - 2024: %18,8). Elektrikli araçların hızlanan benimsenme süreci, tüketici tercihlerinde yapısal bir değişime işaret etmekte ve alternatif güç aktarma sistemlerinin daha geniş bir müşteri tabanı tarafından giderek daha fazla kabul gördüğünü göstermektedir. Ancak, asgari ÖTV oranlarının %10'dan %25'e yükseltilmesinin bu dönüşümün kısa vadeli hızını sınırlayabileceğini düşünüyoruz. Dikkat çekici olarak, EV penetrasyonu 8A25'ten 9A25'e geçerken 0,5 puan geriledi ve olası bir yavaşlama sinyali verdi."
- "SUV segmenti, perakende satışlarda ağırlığını korusa da yıllık bazda hafif düşüşle toplam satışların %62,7'sini oluşturdu (9A24: %55,9 - 2024: %56,8). B (giriş) segmentinin payı 9A24'teki %30,6 seviyesinden 9A25 itibarıyla %25,8'e geriledi. Buna karşılık, D segment payı %9,8'den %13,7'ye yükseldi. Ancak, D segmentinin payı 5A25 itibarıyla ulaştığı %15,9'luk zirveden gerileyerek bir miktar normalleşmeye işaret etti."
- "TOGG'un perakende satış hacmi Eylül'de yıllık bazda yalnızca %3 artışla 2,3 bin adede ulaşırken, 9 aylıktaki yıllık %37 artışla 23,3 bin adede çıktı. TOGG; satışlarında güçlü bir momentum yakalamakta hâlâ zorlanıyor ve güncellenen ÖTV oranları ile fiyat eşiklerinden kaynaklanan son fiyat artışlarının gelecekteki aylarda performans üzerinde ilave baskı oluşturabileceğini düşünmeyi sürdürüyoruz."
- "BYD'nin perakende satışları momentum kaybetti ve Eyl25'te aylık bazda birçok markadaki güçlü büyümelerin aksine %4 düşüşle 2,5 bin adette kaldı. Şirket, 9A25 itibarıyla binek araç satışlarında 7. sırada (toplam: 10) yer alsa da, sadece Eyl25 satışlarında 14. sıraya geriledi. Son fiyat artışlarının ardından pozisyonunu korumakta zorlandığını düşünüyoruz."
Doğuş Otomotiv Değerlendirmesi
- "Perakende satış hacmi (Skoda dahil) yıllık %43 ve aylık %24 büyüdü. Skoda hariç ise yıllık %59 ve aylık %26 büyüme görmekteyiz. Binek otomobil satışları (PC) yıllık %42 büyümeyle (aylık +%21) 14,3 bin adede ulaşırken, hafif ticari araç (LCV) satışları ise yıllık %49 artışla (aylık +%43) 2,2 bin adede yükseldi. Volkswagen (VW) markalı binek otomobil satışları ise yıllık %48 yükselişle (aylık +%15) 6,5 bin adede ulaştı. (Pozitif)"
Ford Otosan Değerlendirmesi
- "Ford Otosan'ın Perakende satış hacmi yıllık %9 (aylık +%15) büyüme gösterdi. Binek otomobil satışları güçlü bir ivmelenme ile yıllık %53 artış göstererek (aylık +%16) 2,0 bin adede ulaşırken, hafif ticari araç satışları geçtiğimiz yılın yüksek bazı sebebiyle yıllık %1 artışla (aylık +%15) 6,0 bin adede ulaştı. (Nötr)"
Tofaş Değerlendirmesi
- "Tofaş FCA markalarının perakende satış hacmi yıllık %41 artışla (aylık +%15) 11,3 bin adede yükselerek bu yıl FCA markaları için ilk anlamlı toparlanmayı işaret etti. PSA markaları da güçlü momentumunu sürdürdü ve perakende satış hacmi yıllık %40 (aylık +%13) arttı. Konsolide bazda (FCA+PSA; 2Ç'den itibaren finansallara tam konsolide) PC satışları yıllık %41 (aylık +%1), LCV satışları ise yıllık %37 (aylık +%13) artış gösterdi. Böylece Tofaş'ın toplam satış hacmi (FCA+PSA) yıllık %40 (aylık +%13) artışla 30,2 bin adede ulaştı. (Pozitif)"