DOLAR 17,9179 -0.2%
EURO 18,3342 0.15%
ALTIN 1.033,610,24
BITCOIN 419292-3,17%
İstanbul
32°

AZ BULUTLU

KALAN SÜRE

fiat’ın doblo kararı tofaş hisselerine yaramadı!

Fiat’ın Doblo kararı TOFAŞ hisselerine yaramadı!

ABONE OL
07/06/2022 12:42
fiat’ın doblo kararı tofaş hisselerine yaramadı!
1

BEĞENDİM

ABONE OL

Fiat’ın Doblo kararı TOFAŞ hisselerine yaramadı! 2000 yılından itibaren Bursa’da üretilen Fiat’ın Doblo modelinin yeni ve elektrikli segmentinin İspanya’da üretileceği haberi Tofaş Oto hisselerine olumsuz yansıdı. Hisse fiyatı büyük düşüş yaşayarak kritik eşiğin altına geriledi.

Fiat’ın Doblo kararı TOFAŞ hisselerine yaramadı! Hisse fiyatı Doblo kararı sonrası hareketli bir görünüm sergilerken yatırımcılar merak içinde…

TOASO hisseleri Fiatın Doblo kararı sonrası %7,5 kayıpla 72,85 TLYi gördükten sonra bir miktar toplanarak %6 kayıpla 74 TL bandında işlemlerine devam ediyor.

Fiat’ın Doblo kararı

Fiat ne karar aldı?

22 yıldır Tofaş’ın Bursa fabrikasında üretilen Fiat Doblo’dan üzen haber geldi. Hafif ticari aracın yeni neslinde İspanya’nın Galiçya bölgesindeki Vigo fabrikasında üretileceği açıklandı. 2021’de FCA ile PSA’nın birleşerek Stellantis’i kurmasının ardından, Tofaş’ın Bursa fabrikasında birden çok modelini üreten Fiat da Stellantis cephesine geçmişti. Stellantis’in bu kararı ile, grup bünyesindeki Fiat, Peugeot, Opel ve Citroen’in hafif ticari modelleri aynı platformda üretilmiş olacak. 2000 yılından beri 2 milyondan fazla Doblo üreten Tofaş, geçtiğimiz yıl toplam üretiminin yüzde 35’ine yakınını Doblo’ya ayırmıştı.

Bursa’daki Tofaş fabrikalarında üretilen hafif ticari model Fiat Doblo’nun üretimi, İspanya’ya kaydırıldı.

Tofaş’tan Kamuyu Aydınlatma Platformu’na (KAP) yapılan açıklamada, yeni Fiat Doblo’nun Stellantis’in İspanya’nın Galiçya bölgesindeki Vigo fabrikasında üretileceği aktarıldı.

Açıklamada, “2022 yılı sonuna kadar TOFAŞ fabrikasında devam edeceği açıklanan mevcut Fiat Doblo modelinin üretiminin ihracat pazarlarından gelen talep doğrultusunda Türkiye, Kuzey Amerika, Kanada, Orta Doğu ve Afrika için 2023 yıl sonuna kadar uzatılması dahil, Tofaş fabrikasında üretilecek yeni ürünler konusundaki çalışmalar ve değerlendirmeler devam etmekte olup, kesinleşen önemli bilgiler kamuoyu ile paylaşılacaktır” denildi.

Fiat’ın Doblo kararı

Stellantis’in bu kararı ile, grup bünyesindeki Fiat, Peugeot, Opel ve Citroen’in hafif ticari modelleri aynı platformda üretilmiş olacak. Toyota’nın hafif ticari modeli de bir süredir Stellantis ortaklığında üretiliyor.

Stellantis bünyesinde Ferrari, Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram ve Vauxhall gibi markalar faaliyet gösteriyor.

ELEKTRİKLİ VERSİYONU DA OLACAK

Stellantis’ten yapılan resmi açıklamada ise, yeni Doblo’nun yeni neslinde tam elektrikli bir seçenek ile de tüketiciye sunulacağı kaydedildi. Açıklamada, 5’inci nesil Doblo’nun Fiat’ın üçüncü yüzde yüz elektrikli modeli olacağı belirtilirken, aracın içten yanmalı motorları hakkında da bilgi paylaşıldı.

Fiat’ın Doblo kararı

Buna göre, manuel şanzımanlı seçenekte 1.5 litre 100 beygir gücünde dizel motor görev yapacakken, bu motorun 130 beygir gücündeki versiyonunun ise hem manuel hem de 8 ileri otomatik şanzıman ile satışa sunulacağı kaydedildi.

2000’DEN BERİ BURSA’DA ÜRETİLİYOR

22 yıldır Türkiye’de üretilen Fiat Doblo’nun üretimine, Fiat’ın dünyada ilk kez bir modelinin üretimini İtalya dışında tek bir ülkede gerçekleştirmesi kararıyla, 2000 yılının Eylül ayında Tofaş’ta başlandı.

Türkiye’de sıfırdan doğan bir model olarak bantlardan inen Doblo, üretiminin ilk yılında 100 bin adet üretilmişti. Aynı yıl toplam Doblo üretiminin yüzde 90’lık kısmı 43 ülkeye ihraç edildi.

2001’de tüm Avrupa ülkelerine gönderilen Doblo, o dönemde Tofaş’ın toplam ihracatının yüzde 83’ünü oluşturdu.

Fiat’ın Doblo kararı

Takvimler 2006 yılını gösterdiğinde ise Doblo’nun ikinci neslinin üretimine başlandı. Doblo, aynı yıl, Avrupa’da ‘Yılın Ticari Aracı’ ödülünü kazandı. Doblo’nun bir sonraki nesli de 2011 yılında yeniden Avrupa’da ‘Yılın Ticari Aracı’ seçildi.

2014 yılında, Tofaş’ın, Kuzey Amerika ve Kanada pazarlarına uygun olarak geliştirdiği Doblo’nun ihracatına başlandı. Bursalı Fiat Doblo, Kuzey Amerika’da ‘Ram’ markası altında ‘ProMaster City’ ismiyle satışa sunuldu.

Fiat’ın Doblo kararı

YERİNE NE GELECEĞİ AÇIKLANMADI

Doblo’yu İspanya’ya kaptıran Tofaş’ın fabrikasında önemli bir kapasite boşluğu doğacağı aşikar. Stellantis’in önümüzdeki dönemde şirkete nasıl bir sorumluluk vereceği şimdilik belirsizliğini korurken, Avrupa’da Tipo, Kuzey Amerika’da ise Dodge Neon ismiyle satılan Egea’nın yeni nesli ile birlikte, Tofaş’ın üretim rakamlarının da artma ihtimali bulunuyor.

Ortak platformda araç üreterek rekabet avantajı sağlamayı hedefleyen Stellantis, nasıl Doblo’yu bu hedef doğrultusunda Tofaş’tan alıp Peugeot, Opel ve Citroen ile aynı teknolojik altyapıya geçirdiyse, grup markalarının Egea aynı segmentteki otomobillerinin de önümüzdeki yıllarda benzer kaderi paylaşacağı söylenebilir.

Böyle bir durumda, Tofaş’ın Ar-Ge birikimi ve Avrupa’ya kıyasla üretimdeki maliyet avantajı, Stellantis’in Bursa’da Doblo’dan doğacak boşluğu daha verimli kullanmasına yol açabilir.

Ayrıca, Fiat’ın Doblo’dan daha küçük ölçekli hafif ticari modeli Fiorino’nun da 2007 yılından beri Tofaş fabrikasında üretildiğini hatırlatalım.

Tofaş, Fiorino ile birlikte ‘minicargo’ adı verilen bir proje kapsamında, Peugeot-Citroen için de araç üretiyordu. Bu projenin önümüzdeki yıllarda değişen tüketici beklentileri doğrultusunda revize edilme ihtimali bulunuyor.

Bizleri twitter üzerinden takip ederek özel haberlere ilk siz ulaşabilirsiniz. Telegram kanalımıza üye olup anında şirket haberlerine ulaşabilirsiniz=> https://t.me/paraajansi – https://paraajansi.com.tr/

  • Fiat

En az 10 karakter gerekli
Gönderdiğiniz yorum moderasyon ekibi tarafından incelendikten sonra yayınlanacaktır.


HIZLI YORUM YAP