Gartner CEO Araştırması: 2030’da Bankaların Yüzde 80’i Farklı Olacak
Teknoloji araştırma şirketi Gartner’ın yaptığı 2030’ta bankacılığın geleceğine ilişkin araştırma oldukça iddialı tahminler içeriyor. Bankacılık sektöründe çalışanlar için üzerinde düşünülmesi gereken bir tablo mevcut.
Gartner’ın yaptığı çalışmadaki tahminlere göre, önümüzdeki 12 yıl içinde finansal kurumların %80’i ya sektörden çıkacak ya da yeni rekabet, değişen müşteri davranışları ve teknolojideki ilerlemeler ile mevcut ihtiyaçları gidermekte yetersiz hale gelecek.
Küresel dijital platformlar, fintech şirketleri ve diğer geleneksel olmayan oyuncular teknolojiyi kullanarak sektörü ve iş modellerini değiştirecek ve daha büyük pazar payı elde ederek geleneksel kurumları rekabet dışı bırakacak.
Gartner analisti David Furlonger, bankaların 20. yüzyıldaki iş modellerini sürdürmeye devam etmeleri halinde endişe verici bir riskle karşı karşıya olduklarını ve dijital dönüşümün mevcut kafa yapıları devam ederse başarısız bir hikaye olarak kalacağını söylüyor.
Gartner 2018 CEO Anketi’ne göre CEOlar önceliği büyüme, gelir artışına veriyor ve bu kapsamda etkinlik ve verimlilik için dijital dönüşümü sağlamayı amaçlıyor. Bir nevi techfinbakış açısıyla teknolojiyi süreçleri geliştirmek ve optimize etmeyi amaçlıyor. Oysa fintechler dijitali ve müşteri deneyimini ön plana koyarak ve yeni süreçler oluşturarak fark yaratıyor.
Gartner’a göre, 2030’da geleneksel finansal kurumların % 20’sinin rekabette kazananlar olarak kalacak ve finansa sektöründe üç tür kurum gelişecek;⁃ Güçlü Finansal Kurumlar: Dijital bir platforma sahip olan şirketler ölçeğini, düşük maliyetli altyapısını ve ürettikleri müşteri bilgilerini yeni hizmetler oluşturmak ve yeni pazarlara girmek için kullanacaklar. Bu geleneksel kurumlarının çok azı (yüzde 5) bu şirketlerine dönüşebilir şeklinde öngörülmüş. ⁃ Fintechler: Belli başlı ürün ve hizmetlerde odaklanan kurumlar. Bu kurumlar yeni oluşacak olan Dijital Banka platformlarına katılarak varlığını sürdürecek. Geleneksel finansal kurumların %15’inden azı kendilerini fintechleredönüştürebilecek şeklinde öngörülmüş. ⁃ Long-Tail firmalar: Long-Tail (Uzun Kuyruk) terimi finansta 2004 yılında ortaya atılmış bir kavram. Buna göre büyük satış/dağıtım ağına sahip şirketlerin düşük talep gören ürünlere yönelerek çoklu satışla yüksek piyasa payı yakalama stratejisi olarak tanımlanıyor. Geleneksel finansal kurumların %80’i şube ağını kullanarak finansal servislere erişimi az olan düşük gelirli dünya nüfusuna ürün sunumu yapmak veya çok yüksek gelirli müşterilere paket (bundle) ürünler/hizmet sunmak için kendini dönüştüreceği belirtilmiş.
Önceki 10 yıldaki bankacılık bugünden çok farklı değil ama bundan 10-15 yıl sonraki bankacılık çok farklı olacak ve Bankacılıkta değişim tsunami gibi üzerimize geliyor. Bunun için kurumların kozmetik ön yüz mobil geliştirmelerinden çok daha farklı bir dijital strateji ile dönüşümü sağlamaları gerekli. Yoksa bugünün birçok kurumu dünün küçük balıkları Fintechler ve Dijital Platformlar tarafından yutuluyor olacak.
Yazar Onur Duygu