En Çok Hangi Yatırım Araçları Tercih Ediliyor? Çarpıcı Sonuçlar Dikkat Çekti
En Çok Hangi Yatırım Araçları Tercih Ediliyor? Çarpıcı Sonuçlar Dikkat Çekti ING Türkiye tarafından 2011'den beri yapılan Tasarruf Eğilimleri Araştırması’nın sonuçları duyurulmaya devam ediyor. En çok hangi yatırım araçları tercih ediliyor? Çarpıcı sonuçlar dikkat çekti.

Nielsen ortaklığı işe metodolojisi yenilenerek kapsamı genişletilen araştırma, ülkemizdeki tasarruf eğilimlerine ilişkin önemli içgörüler sunuyor.
Araştırmanın 2024 yılı üçüncü çeyrek sonuçları dikkat çekti. Buna göre; her iki kişiden biri tasarruf sahibi olduğunu ifade etti. Tasarruf araç tercihlerinde altın, değerli taşlar ve metal hesapları ile TL Vadeli Hesap'ın çok olduğu gözlemlendi.
Katılımcıların yüzde 64 gibi büyük bir bölümü, finansal sağlıklarını korumak için harcamalarını kontrol ediyor.
Yatırım ürünleri konusunda bilgi sahibi olduklarını söyleyen erkeklerin oranı kadınlardan daha fazla.
Katılımcıların yüzde 55’i tasarruf sahibi olduklarını ifade etti. Bu kitlenin yüzde 72’si düzenli tasarruf ettiğini dile getiriyor. Düzenli tasarruf yapanların yüzde 18’i gelirlerinin yüzde 10’undan azını, yüzde 81’i ise gelirlerinin yüzde 20’sinden azını tasarrufa ayırabildiğini kaydediyor.
Tasarruf motivasyonlara bakıldığında ise, geleceğe yatırım en önemli sebep olarak belirtiliyor.
Türklerin Tercihi Altın Olmaya Devam Ediyor
Tasarrufu olanların tasarruf aracı tercihi incelendiğinde ise; yüzde 52 ile en fazla tercih edilen yatırım aracı olarak altın, değerli taşlar ve metal hesapları; yüzde 24 ile TL Vadeli Hesap ve yüzde 20 ile yastık altı döviz ve TL nakit izliyor. Yüzde 17 ise hisse senedi ve borsaya yatırım yapanların oranı karşımıza çıkıyor.
Kadınların yüzde 20'si yastık altı tasarrufu erkeklere göre daha fazla seçtiği görülüyor; erkeklerde yüzde 16 ile bireysel emeklilik fonlarının anlamlı ölçüde yüksek olduğu aktarılıyor.
Borsa'ya En Çok Kim Yatırım Yapıyor?
25-44 yaş grubu ise yüzde 23 oranı ile borsa / hisse senedine en çok yatırım yapan kitle olarak öne çıkıyor.
Tasarrufu olanların getiri beklentileri orta vade şeklinde ifade ediliyor. Genç yaş grupları ile lise ve üzeri eğitim düzeyine sahip olanların daha kısa vadede getiri beklentisi içinde olduğu dikkat çekiyor. Araştırmada yaklaşık olarak her 2 kişiden biri borcu olduğu görülüyor.
Yüzde 53 ile tasarrufu olanların borçlu, yüzde 62 ile ise tasarrufu olmayanların borçlu olduğu belirtiliyor.
Her 2 kişiden 1’i daha yüksek gramajlı ürünleri seçiyor.
Araştırmada kişilerin finansal konulara yaklaşımlarını da detaylı olarak incelendi.
Katılımcıların yüzde 64 gibi büyük bir bölümü, finansal sağlıklarını korumak için harcamalarını kontrol altına alıyor. Yaklaşık her 2 kişiden 1’i indirimleri bekleyerek ya da yalnızca zorunlu ihtiyaçlarını satın alarak finansal sağlığını korumayı planlıyor. Öte yandan kitlenin yüzde 19’u parayı daha kazanç sağlayan ürünlerde değerlendirdiğini ifade ederken, katılımcıların 17’si yatırımlarını çeşitlendirmeyi seçiyor.
Finansal durumundan memnun olduğunu aktaranların oranı yüzde 44 olarak dikkat çekiyor. Finansal durumu yönetmenin kolay olduğunu söyleyenlerin oranı ise yüzde 41 olarak belirtiliyor.
Araştırmaya dahil olanların yüzde 94’ü bankacılık hizmetleri alırken, son bir ayda internet ya da mobil bankacılık hizmeti kullananların oranı ise yüzde 89’a çıktı.
Yatırım ürünleri konusunda bilgili olduklarını söyleyenlerin oranı genel kitlede yüzde 53 iken bu oran erkeklerde yüzde 58 ile kadınlardan 11 puan daha fazla.
Aylık bütçe takibini her ay yaptığını ifade edenlerin oranı ise yüzde 20 seviyesinde kaydedildi.