Enflasyon Düşerken Otomotiv Hisseleri Ne Durumda?
Enflasyon Düşerken Otomotiv Hisseleri Ne Durumda? DOAS, TOASO, KARSN ve FROTO! Enflasyon düşüş trendinde devam ederken borsanın otomotiv şirketleri ne durumda?

Yayınlama Tarihi: 05.07.2025 18:45
—
Son Güncelleme: 05.07.2025 18:45
Enflasyon Düşerken Otomotiv Hisseleri Ne Durumda? DOAS, TOASO, KARSN ve FROTO! Enflasyon düşüş trendinde devam ederken borsanın otomotiv şirketleri ne durumda?
İnfo Yatırım borsanın otomotiv şirketlerinin satışlarını ve mali yapılarını değerlendirdi.
İnfo Yatırım otomoyiv sektörü raporu:
Sektörel Gösterge—Otomotiv Sektörü
Haziran ayında otomobil satışları geçen yılın aynı dönemine göre %6,6 artışla 93.676 adete, hafif ticari araç satışları %32,4 artışla 24.337 adete, toplam satışlar ise %11,1 artışla 118.013 adete yükseldi. Ocak—Haziran döneminde ise otomobil satışları geçen yılın aynı dönemine göre %5,4 artarak 488 adete, hafif ticari araç satışları %3,8 artışla 119.376 adete, toplam satışlar ise %5,1 artışla 607.379 adete yükseldi. Elektrikli otomotiv satışları %17,6 Pazar payı ve 85.894 adet satış ile (Ocak—Mayıs 2025: %15,2 pazar payı ve 59.848 adet satış) yukarı yönünü sürdürdü.
Haziran ayında TOASO, 10.468 adet, FROTO 8.530 adet, DOAS ise 19.203 adet satış gerçekleştirdi. Geçen yılın aynı dönemine göre TOASO’nun satışları %21 azalırken, DOAS’ın satışları %33, FROTO’nun satışları %11 artış kaydetti. Ocak—Haziran döneminde 2024’e göre Ocak—Haziran 2025’te TOASO’nun Pazar payı % 3,5 azalışla %8,9’a gerilerken, FROTO’nun payı %7,2 ile değişmedi. DOAS’ın Pazar payı ise %2,7 artışla %16,3’e yükseldi. Fiat'ın özellikle ilk iki çeyrekte kümülede Pazar payındaki düşüş Fiorino ve Doblo modellerinde üretimi durdurmasının da etkileri ile meydana geldi. Pazar paylarındaki baskının nedenleri temel sebepleri binek araç pazarında artan rekabet, ÖTV baremlerinin güncellenmemesi sebebiyle yerli üretici avantajının azalması ve hafif ticari araç model portföyünün yenilenmesi ile ilgili geçiş süreci olarak öne çıktı. Türkiye'de elektrikli araçlar için ÖTV avantajının olduğu dönemde de rekabet koşullarının arttığı görülüyor.
Haziran ayında ise hem kur tarafının yukarı yönlü gitmesiyle araç satışlarındaki fiyat artış beklentileri talep kısmi öne çekilmiş görünüyor. Bayiilerin kampanyaları sonrasında stokların erimesi de yeni modellerin gelmesi ile fiyatları artırmış durumda.
TOASO tarafındaki Stellantis belirsizliğinin de bitmesi TOASO’ya katalist etki yaratabilir. Türkiye ile sınırlı olarak Peugeot, Citroen, Opel ve DS Automobiles markalı araçların ve yedek parçalarının ithalat ve satış faaliyetlerini TOASO tarafından üstlenecek. Ayrıca sözleşme kapsamında ihracat tarafının da artması bekleniyor. Stelantis’in 2025 satışlarına bakıldığında Peugeot, Citroen, Opel ve DS markalar toplandığında Ocak—Haziran 2025’e göre geçen yılın aynı dönemine göre %16,4 arttı


Otomotiv Sanayi Derneği’nin paylaştığı verilere göre, 2025 yılı Mayıs ayında toplam üretim %1,7 artarken, otomobil üretimi bir önceki yılın aynı ayına göre %13,1 azaldı.
Toplam üretim 134.205 adet, otomobil üretimi ise 79.806 adet düzeyinde gerçekleşti. 2025 yılı Mayıs ayında bir önceki yılın aynı ayına göre, toplam otomotiv ihracatı %25,5 artarken, otomobil ihracatı ise %7 oranında azaldı. Bu dönemde, toplam ihracat 106.870 adet, otomobil ihracatı ise 58.761 adet düzeyinde gerçekleşti.
■ Ford Otosan’ın ihracat adetleri Mayıs ayında 41.350 adet olarak gerçekleşti. Bir önceki yılın aynı ayına göre ihracat satışları % 111 arttı
■ Tofaş’ın ihracat adetleri Mayıs ayında 5.455 adet olarak gerçekleşti. Bir önceki yılın aynı ayına göre ihracat satışları %56 arttı.
Elektrikli Araçların Payı Artıyor
Elektrikli otomotiv satışları %17,6 Pazar payı ve 85.894 adet satış ile (Ocak—Mayıs 2025: %15,2 pazar payı ve 59.848 adet satış) yukarı yönünü sürdürdü.
Bir önceki sayfada elektrikli avantajların bazı durumlarda vergi avantajları olmasını belirtmemiz ile sadece vergi kaynaklı değil düşük yakıt maliyeti, daha az bakım gideri ve sessiz çalışması ile birlikte avantajları olduğunu düşünüyoruz. Elektrik, benzin veya dizelden daha ucuz olmakla birlikte ölçümler kapsamında 100 km'de enerji maliyeti genellikle %60 daha düşük olarak ölçülmekte. İçten yanmalı motorlarda bulunan yağ, filtre, egzoz, triger gibi bakım kalemleri EV’lerde olmaması da bakım maliyetlerini azaltıyor. Her ne kadar elektrikli araç sahiplerinin istekleri kapsamında şarj üniteleri kurulsa da olumsuz olarak nitelendirebileceğimiz durum ise genel anlamda elektrikli şarj istasyonlarının yetersiz ve şarj süresinin uzun olması söylenebilir.
İnfo Yatırım borsanın otomotiv şirketlerinin satışlarını ve mali yapılarını değerlendirdi.
İnfo Yatırım otomoyiv sektörü raporu:
Sektörel Gösterge—Otomotiv Sektörü
Haziran ayında otomobil satışları geçen yılın aynı dönemine göre %6,6 artışla 93.676 adete, hafif ticari araç satışları %32,4 artışla 24.337 adete, toplam satışlar ise %11,1 artışla 118.013 adete yükseldi. Ocak—Haziran döneminde ise otomobil satışları geçen yılın aynı dönemine göre %5,4 artarak 488 adete, hafif ticari araç satışları %3,8 artışla 119.376 adete, toplam satışlar ise %5,1 artışla 607.379 adete yükseldi. Elektrikli otomotiv satışları %17,6 Pazar payı ve 85.894 adet satış ile (Ocak—Mayıs 2025: %15,2 pazar payı ve 59.848 adet satış) yukarı yönünü sürdürdü.
Haziran ayında TOASO, 10.468 adet, FROTO 8.530 adet, DOAS ise 19.203 adet satış gerçekleştirdi. Geçen yılın aynı dönemine göre TOASO’nun satışları %21 azalırken, DOAS’ın satışları %33, FROTO’nun satışları %11 artış kaydetti. Ocak—Haziran döneminde 2024’e göre Ocak—Haziran 2025’te TOASO’nun Pazar payı % 3,5 azalışla %8,9’a gerilerken, FROTO’nun payı %7,2 ile değişmedi. DOAS’ın Pazar payı ise %2,7 artışla %16,3’e yükseldi. Fiat'ın özellikle ilk iki çeyrekte kümülede Pazar payındaki düşüş Fiorino ve Doblo modellerinde üretimi durdurmasının da etkileri ile meydana geldi. Pazar paylarındaki baskının nedenleri temel sebepleri binek araç pazarında artan rekabet, ÖTV baremlerinin güncellenmemesi sebebiyle yerli üretici avantajının azalması ve hafif ticari araç model portföyünün yenilenmesi ile ilgili geçiş süreci olarak öne çıktı. Türkiye'de elektrikli araçlar için ÖTV avantajının olduğu dönemde de rekabet koşullarının arttığı görülüyor.
Haziran ayında ise hem kur tarafının yukarı yönlü gitmesiyle araç satışlarındaki fiyat artış beklentileri talep kısmi öne çekilmiş görünüyor. Bayiilerin kampanyaları sonrasında stokların erimesi de yeni modellerin gelmesi ile fiyatları artırmış durumda.
TOASO tarafındaki Stellantis belirsizliğinin de bitmesi TOASO’ya katalist etki yaratabilir. Türkiye ile sınırlı olarak Peugeot, Citroen, Opel ve DS Automobiles markalı araçların ve yedek parçalarının ithalat ve satış faaliyetlerini TOASO tarafından üstlenecek. Ayrıca sözleşme kapsamında ihracat tarafının da artması bekleniyor. Stelantis’in 2025 satışlarına bakıldığında Peugeot, Citroen, Opel ve DS markalar toplandığında Ocak—Haziran 2025’e göre geçen yılın aynı dönemine göre %16,4 arttı


Otomotiv Sanayi Derneği’nin paylaştığı verilere göre, 2025 yılı Mayıs ayında toplam üretim %1,7 artarken, otomobil üretimi bir önceki yılın aynı ayına göre %13,1 azaldı.
Toplam üretim 134.205 adet, otomobil üretimi ise 79.806 adet düzeyinde gerçekleşti. 2025 yılı Mayıs ayında bir önceki yılın aynı ayına göre, toplam otomotiv ihracatı %25,5 artarken, otomobil ihracatı ise %7 oranında azaldı. Bu dönemde, toplam ihracat 106.870 adet, otomobil ihracatı ise 58.761 adet düzeyinde gerçekleşti.
■ Ford Otosan’ın ihracat adetleri Mayıs ayında 41.350 adet olarak gerçekleşti. Bir önceki yılın aynı ayına göre ihracat satışları % 111 arttı
■ Tofaş’ın ihracat adetleri Mayıs ayında 5.455 adet olarak gerçekleşti. Bir önceki yılın aynı ayına göre ihracat satışları %56 arttı.
Elektrikli Araçların Payı Artıyor
Elektrikli otomotiv satışları %17,6 Pazar payı ve 85.894 adet satış ile (Ocak—Mayıs 2025: %15,2 pazar payı ve 59.848 adet satış) yukarı yönünü sürdürdü.
Bir önceki sayfada elektrikli avantajların bazı durumlarda vergi avantajları olmasını belirtmemiz ile sadece vergi kaynaklı değil düşük yakıt maliyeti, daha az bakım gideri ve sessiz çalışması ile birlikte avantajları olduğunu düşünüyoruz. Elektrik, benzin veya dizelden daha ucuz olmakla birlikte ölçümler kapsamında 100 km'de enerji maliyeti genellikle %60 daha düşük olarak ölçülmekte. İçten yanmalı motorlarda bulunan yağ, filtre, egzoz, triger gibi bakım kalemleri EV’lerde olmaması da bakım maliyetlerini azaltıyor. Her ne kadar elektrikli araç sahiplerinin istekleri kapsamında şarj üniteleri kurulsa da olumsuz olarak nitelendirebileceğimiz durum ise genel anlamda elektrikli şarj istasyonlarının yetersiz ve şarj süresinin uzun olması söylenebilir.