Otomotiv Sektöründe Rekorlar ve Yeni Beklentiler

2023 yılında otomotiv satışlarında rekor seviyeye ulaşılmasının ardından, 2024 yılında pazarda yıllık bazda güçlü baz etkisi sebebiyle daralma beklentisi vardı. Ancak, yılın ilk üç ayında ÖTV muafiyetli araç satışlarının yoğunluğu ve GSR-II güvenlik yönetmeliklerinin yarattığı talep sayesinde satışlar desteklendi.

Otomotivde Rekor ve 2025 Beklentileri
Google News

Otomotiv Sektöründe Rekorlar ve Yeni Beklentiler

2023 yılında otomotiv satışlarında rekor seviyeye ulaşılmasının ardından, 2024 yılında pazarda yıllık bazda güçlü baz etkisi sebebiyle daralma beklentisi vardı. Ancak, yılın ilk üç ayında ÖTV muafiyetli araç satışlarının yoğunluğu ve GSR-II güvenlik yönetmeliklerinin yarattığı talep sayesinde satışlar desteklendi.

Oyak Yatırım Sektör Değerlendirmesi yaptı. Otomotiv sektörüyle ilgili değerlendirmesi şu şekilde oldu :

OTOMOTİV: 2023 yılında otomotiv satışlarında rekor seviyeye ulaşılmasının ardından 2024 yılında pazarda yıllık bazda güçlü baz etkisi sebebiyle daralma beklentisi vardı. Özellikle yılın ilk üç ayında ÖTV muafiyetli araçların satışlarının yoğunluğu ve GSR-II güvenlik yönetmeliklerinin yarattığı güçlü talep sayesinde araç satışları desteklendi. 2024 yılında toplam pazar yıllık bazda hafif artışla tarihin en yüksek seviyesi olan 1,238mn adet seviyesinde gerçekleşti. 2023 yılında binek araçların toplam pazardaki payı %78,5 iken 2024 yılında bu oran %79,1’e yükseldi. Her ne kadar otomotiv şirketlerinin finansallarında; enflasyon muhasebesi, güçlü TL ve fiyatlandırma zorlukları dolayısıyla aynı etkiyi göremesek de pazar satış adedi açısından 2024 yılı oldukça başarılı bir seviyede tamamlandı.

Faiz indirimi döngüsüne girilmesi sebebiyle, talebin 2025 yılında da yüksek olacağını ve sektörün yılı 1,1mn adet seviyesinde tamamlayacağı düşüncesindeyiz. Bu düşüncemizin temelinde araç yaşının artması, filoların araç yenilemeleri, düşen kredi faiz oranlarının talebi destekleyeceğini tahmin ediyoruz.

2024 yılında Türkiye otomotiv sektörüne hızlı giriş yapan Çinli markaların kısa bir sürede %10 pazar payına ulaştığı görüldü. Temmuz 2024’te yürürlüğe giren Çin'de üretilen ve ithal edilen otomobiller için uygulanan %40 oranında ilave gümrük vergisi sebebiyle bu markaların pazar paylarında düşüş yaşandı. Ocak 2025 itibarıyla ise gümrük vergisi %50'ye çıkarıldı. Yeni yılda, Çin menşeli markaların bu hamlelere karşı nasıl bir strateji izleyeceğini, açıklanan BYD ve potansiyeli bulunan Chery gibi markaların yatırım kararlarını yakından takip edeceğiz.

Otomotiv şirketlerinin ana ihracat pazarı olan Avrupa’da ise 11A24’te yeni otomobil tescilleri yıllık %0,4 ile hafif oranda artarak 9,7mn adede ulaştı. İspanya hariç tüm AB pazarında bu dönemde araç kayıtlarında yıllık hafif düşüş olduğu gözlemlendi. İspanya pazarı %5,1 büyürken, Fransa %3,7, Almanya %0,4 ve İtalya’da %0,2 yıllık daraldı. Birleşik Krallık’ta ise yıllık bazda %2,8’lik bir artış oldu. Avrupa ve İngiltere Merkez Bankalarının faiz oranlarını indirmesiyle otomotiv sektöründeki talebin hareketlenebileceği düşüncesindeyiz.

TOASO açısından zorlu ve belirsizliklerle geçen bir yıl olmasına rağmen Fiat toplam otomotiv pazarındaki ilk sırasını korumayı başardı. Öte yandan, yıl içinde Stellantis’in yerel dağıtım işinin Rekabet Kurulu engeline takılmasının ardından 2025 yılının başında Kurulun süreci değerlendirmek üzere tekrar toplanacağı açıklamalarını takip ettik. Şirketin Doblo üretiminin sona ermesinin ardından 2025 yılı itibariyle üretilecek olan K0 hafif ticari üretim hacmini arttıracağını düşünsek de ilk sene yüksek verimlilikte bir üretim adedine ulaşacağını beklemiyoruz. Buna ek olarak, Egea/Tipo kontrat bitiminin 2025 yıl sonunda bitmesi sebebiyle satış adetlerine destek olması amacıyla olası dağıtım anlaşması Tofaş için hayati önem taşımaktadır.

Yüksek ihracat payı ve döviz bazlı gelir yapısı sayesinde yurt içi pazarın daralmasından en az etkilenecek olan FROTO’nun 2025 yılında otomotiv şirketleri arasında ayrışacağını düşünüyoruz. 2025 yılında üretim kapasitesinin 900 bin adedin üzerine çıkması, geniş ürün miksi ile elektrikli hafif ticari araç segmentinde öncü olması, faaliyet gösterdiği ihracat pazarlarındaki merkez bankalarının muhtemel faiz indirimleri araç satışlarını destekleyecektir.

DOAS’ın 2023 yılındaki olağanüstü karlılık seviyelerinin ardından 2024 yılında bir normalleşme olması beklentimiz dahilindeydi. Şirket, 2024 yılına ait muhafazakar olan Skoda hariç +125bin satış adedi beklentisinin oldukça üzerinde bir seviyede yaklaşık 140bin adet araç satışı gerçekleştirdi. 2024 yılında araç bulunabilirliğinin artması ve zayıflayan fiyatlandırma sebebiyle marjlarda daralma olduğu gözlemlendi. Buna ek olarak iştiraklerden elde edilen karlılığın da düşmesiyle net kar tarafında baskı yaşandı. 2025 yılında araç satış adetlerinde yıllık bazda önemli bir değişiklik beklemezken, Çinli otomobil markalarının piyasadaki ağırlığını ve rekabeti arttırması sebebiyle pazar payında ve karlılık tarafının baskı altında kalacağı düşüncesindeyiz

Yorumlar (0)
Henüz yorum yapılmamış.
Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir.
<