Cumhurbaşkanı Erdoğan Ekonomik Reform Paketini açıklıyor

Haliç Kongre Merkezi’nde düzenlenen, Ekonomi Reformları Tanıtım Toplantısı’nda konuşan Erdoğan Reform Paketini açıklıyor

cumhurbaşkanı erdoğan ekonomik reform paketini açıklıyor
Google News

AKP Genel Başkanı ve Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, aylar önce gündeme getirilen Ekonomik Reform Paketi’ni açıklıyor.

Haliç Kongre Merkezi’nde düzenlenen, Ekonomi Reformları Tanıtım Toplantısı’nda konuşan Erdoğan’ın açıklamalarından satır başları şöyle:

Bugün anlamlı bir gün. Zira İstiklal Marşımızın kabulünün 100. yıl dönümünde aynı zamanda ekonomi reformları tanıtım toplantısını yapıyoruz. Bu da bizim ekonomik bağımsızlığımızın inşallah değişik bir yapısının açıklanmasına vesile olacak.

Ekonomiyi yatırım, üretim, istihdam ve ihracat temelinde büyütme amacı bulunuyor. İhracatta yeni rekorlar kıran yerli ve milli ekonomi hedefliyoruz.

Programın hazırlıkları sürecinde arkadaşlarımız taraflarla bir araya gelerek talep ve teklifleri dinledik. Sık sık ekibimle bir araya geldim. Değerlendirmeleri bu şekilde yaparak son şeklini verdik.

Bu süreci en başından bu yana takip ettik, nihai sonucunu vardık.

Türkiye’nin bu üç kelimenin altını özellikle çiziyorum. Türkiye’nin istihsal mücadelesini istiklal ve istikbal mücadelesi kadar önemli görüyoruz. Türkiye’yi dünyanın en büyük 10 ekonomisinden biri haline getirmek için gece gündüz çalışarak hedeflerimize ulaşacağız.

Yakın tarihe baktığımızda ülkelerin ekonomilerinin siyasi istikrarsızlık ve güven ikliminin bozulmasından etkilendiğini görüyoruz. Biz de 2002 yılında ülkenin yönetimini devraldığımızdan beri Türkiye’yi istikrar ve güven esasında güçlendirmeyi hedefliyoruz.

Tek başımıza iktidarında bulunduğumuz hükümetlerimizde sıkıntıyı gördüğümüz için tetikte olduk. Ülkemizi 2023 hedeflerinin rotasında tutmayı başardık. Ülkemizin yönetim sistemini değiştirme talebimizin sebebi eski yönetim sisteminin kırılganlıklarını yakından görmüş olmamızdır.

Cumhur İttifakı’yla Türkiye’yi bu kırılgan siyasi iklimden kurtardık. Bundan sonra hiçbir odak millete rağmen devleti ve toplumu yönetme hevesine kapılamayacaktır.

Türkiye bölgesel nice krizlere rağmen gücünü koruyor. Yeni yönetim sistemimizin gerektiğinde geliştirilmek suretiyle asırlar boyunca güven ikliminin teminatı olacağına inanıyoruz.

Yeni ve sivil anayasa ile birlikte bu yönde ihtiyaç duyulan bazı adımları atacağız. Koronavirüs salgını 18 yılda ülkemizde kurduğumuz güçlü altyapının hem de yönetim sistemimizin adeta sınamasına dönüşmüştür. Her alanda bu sınamayı başarıyla verdik. Elbette sıkıntılar yaşadık, yaşıyoruz. Ama üstesinden gelinmeyecek sıkıntılar değildir.

Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelere baktığımızda Türkiye’nin bu kriz sürecinde olumlu yönde nasıl ayrıştığını görebiliyoruz.

2020 yılında dünya ekonomisi yüzde 3.5 küçüldü. Küresel ticaret yüzde 10’a yakın daraldı. Uluslararası yatırımlar yüzde 42 azaldı. Küresel borç toplamı 282 trilyon dolara ulaşarak tarihin en yüksek seviyesini gördü. Gıda fiyatları son 6.5 yılın, metal fiyatları da 9.5 yılın rekorunu kırdı.

Üstelik yapılan analizler 2023 yılına kadar dahi 85 yoksul ülkenin aşıya ulaşamayacağını gösteriyor.

Dünyada bunlar yaşanırken Türkiye ne yaptı? Cevabımız gayet basitti. Öncelikle hiçbir vatandaşımızın mağdur olmaması için devletimizin tüm imkanlarını seferber ettik.

Elimizdeki imkanlar kendi vatandaşlarımızla birlikte tüm dost ve kardeşlerimizle paylaştık.

Hiçbir insanımızı salgın karşısında çaresiz ve tek başına bırakmadık. Sosyal destek programlarının şartlarını genişleterek ihtiyaç sahibi herkesin yanında olduk. Salgının ortaya çıkardığı etkilere karşı güçlü bir direnç sergiledik.

Proaktif, esnek ve etkili politikaları hayata geçirerek Türkiye’yi pek çok ülkeden olumlu yönde ayrıştırmayı başardık.

2020 yılında yüzde 1.8 oranında büyüdük. G20 ülkeleri arasında ekonomisini büyüten iki ülkeden biri olduk, Çin’in ardından ikinci sırada yer aldık.

Aldığımız önlemlerle birlikte ekonomisini büyüten nadir ülkelerden biri olmayı başardık. Yetkin insan kaynağımız en büyük avantajlarımızdır. Üzerine daha güçlü biçimde odaklanmamız gereken hususlar olduğunu biliyoruz.

İşte Reformlar!

  • İlk reform alanımız risklere karşı daha güçlü bir kamu maliyesi yapısını oluşturmak olacaktır
  • Mali disiplin en temel önceliğimizdir
  • İkide bir fiyat istikrarı diyorlar ya, biz onu artık bir kenara koyduk -Yeni dönem dört temel üzerine oturtulacak, Yatırım, istihdam, üretim ve ihracat
  • Döner sermayeleri gözden geçiriyor, verimli olmayanları kapatıyor, diğerlerini merkezi yönetim bütçesine, dolayısıyla Meclis denetimi altına alıyoruz. Böylece bütçede birlik ilkesini güçlendirmiş oluyoruz
  • Kamu idarelerinde tasarrufu yansıtacak önemli düzenlemeleri hayata geçiriyoruz
  • Kamu kurumlarının teşkilatlanmasını, yönetim verimliliği ve etkinliği çerçevesinde güçlendiriyoruz
  • Merkezi yönetimin yanı sıra yerel yönetimlerle de tasarrufçu bir bakış açısının oluşmasını hedefliyoruz
  • Sağlanacak kapasite artışıyla Merkezi yönetim üzerinde finansal yükleri hafifletmiş olacağız
  • Kamuda taşıt alım-kiralaması ve temsil harcamalarına sınırlama getiriyoruz
  • Makroekonomik istikrar kapsamında, kamu maliyesi, enflasyon, finansal sektör, cari açık ve istihdam alanlarına odaklandık
  • Borç stokunun dış şoklara karşı duyarlılığın azaltmak için döviz cinsi borçların toplam borç stoku içindeki payını düşürüyoruz, ağırlıklı olarak kendi paramızla borçlanacak, TL cinsi senetleri kullanacağız
  • Reform paketinde küçük esnafımıza yönelik bir vergi muafiyeti yer alıyor.
  • Kuaför, tornacı, çay ocağı işletmecisi gibi küçük esnaf gelir vergisinden muaf olacak.
  • 850 bin esnaf, gelir vergisinden muaf tutulacak ve beyan yükümlülükleri kaldırılacak.
  • Vergi cezalarında uzlaştırma kapsamı genişletiliyor.
  • Dijital Vergi Dairesi, 7/24 hizmet verecek.
  • Türkiye Dijital Vergi Dairesi uygulamasını başlatıyoruz. Dijital Vergi Asistanı sistemini devreye alıyoruz
  • Çifte vergilendirmeyi önleme anlaşmalarını revize ediyoruz
  • Kamuya süresinde ödenmeyen borçların tek bir idare tarafından tahsil edilmesini sağlayacağız
  • Yatırımcı güveni ve vergideki öngörülebilirliği artırmak için peşin fiyatlandırma anlaşmalarını yaygınlaştırıyoruz
  • Mükelleflerimizin uzun süreye yayılan denetimlerden kaynaklanan sıkıntılarını da çözüyoruz
  • Kamu alım ihalelerinde yeni ve dijital bir sisteme geçiyoruz
  • Sektörel kamu alımları kanununu çıkarmak için hazırlıklara başlıyoruz
  • Kamunun ekonomide ölçek oluşturma gücünden azami seviyede faydalanmak istiyoruz
  • Kamu alımlarını yerli ürünlere yönlendirerek, yurt içi sanayinin büyümesine ve çeşitlenmesine katkı sağlıyoruz
  • Kamu alım ihalelerinde istisnaları önemli ölçüde azaltacağız
  • Kamunun ithal ürün kullanımını azaltmak için sanayileşme icra komitemizin çatısı altında merkezi izleme sistemi kuruyoruz
  • Kamu alımlarına standart getiriyoruz
  • Öncelikli önlemlerimizden biri enflasyonla mücadele, hedefimiz tek haneli düşük enflasyona ulaşmak
  • Ülkemizin risk primini düşürerek, borçlanma maliyetlerimizi aşağıya çekecek politikaları tahkim ediyoruz
  • Enflasyonla mücadelenin hem yapısal hem dönemsel sebepleri var
  • Gıda fiyatları ile ilgili bir erken uyarı sistemi kuruyoruz
  • Üretim, toptan ve perakende aşamasında gıda zinciri anlık olarak raporlanacak
  • Gıda tarafında kayıp ve israfın azalması için harekete geçiyoruz
  • Tarlada ve hallerde kalan taze meyve ve sebzeyi piyasaya kazandıracak mekanizmalar hayata geçiriyoruz
  • Bu sene için %4.3’ten %3.5’e revize ettiğimiz bütçe açığı hedefine mali disiplinden taviz vermeden ulaşacağız
  • Bütçede var olan mali alanı yeteri kadar genişleterek salgın ve benzeri durumların gerektirdiği ihtiyaçları karşılamada kullanacağız
  • Hal yasası ile ilgili çalışmaları da hızla tamamlıyoruz
  • Gıda sektöründe yaşanan israfı yüzde 2 azaltsak 10 milyar TL tasarruf elde etmiş olacağız
  • Enflasyonda risk oluşturan yapısal şokları değerlendirmek, gerekli politikaları belirlemek ve yönetmek için fiyat istikrarı komitesini tesis ediyoruz
  • Bu komitenin enflasyonla mücadelede etkinliği artıracağına inanıyoruz. Kamunun yönettiği ve yönlendirdiği fiyatlardaki artışla gerçekleşen enflasyon yerine hedef enflasyona göre yapılacak
  • Türk Bankacılık sektörü finansal sağlamlık göstergelerinde pek çok ülkeye kıyasla güçlü bir görünüme sahiptir, sektörün bağışıklığını daha da güçlendirmek istiyoruz
  • Ülkemizin tüm kredi ve risk verilerinin toplandığı Risk Merkezini yeniden yapılandırıyoruz
  • Troy’u ayrı bir şirket çatısı altına alıyoruz
  • Sermaye piyasaları alanında da önemli düzenlemelerimiz olacak
  • Kamunun yönettiği ve yönlendirdiği fiyatlardaki artışlar gerçekleşen enflasyon yerine hedef enflasyona göre yapılacak” Hedef enflasyonumuz % 5
  • Kamuda fiyat artışları, gerçekleşen değil , hedef enflasyona göre belirlenecek.
  • Varlık Yönetim Şirketlerine tanınan muafiyetler süresiz hale getirilecek.
  • Katılım finans sektörü tek çatı altında toplanacak.
  • Şeffaflık, hesap verme ve meclis denetimi artacak.
  • DİJİTAL PARANIN EKONOMİK VE HUKUKİ ALTYAPISINI OLUŞTURACAK ADIMLARI ATIYORUZ
  • Yeşil tahvil piyasasına dönük alt yapıyı oluşturarak, bu ihraçları teşvik ediyoruz
  • Tahvil Garanti Fonu herhangi bir temerrüt durumunda yatırımcılara paralarının bir kısmını alma garantisi verecektir
  • BES’in gelişmesi ve derinleşmesine katkı sağlıyoruz
  • BES’i çok daha genişletilmiş kesimlere yaygınlaştırıyoruz, 18 yaş altındaki çocuklarımızın sisteme girmesinin önündeki engelleri kaldırıyoruz. Böylece tasarruf alışkanlığı ve finansal okuryazarlık bilincinin gelişmesini teşvik ediyoruz
  • -Sandık ve vakıf gibi kurumların emeklilik birikimlerinin 2023 yılı sonuna kadar BES’e aktarımına imkan veriyoruz -Kitle fonlaması platformlarını hayata geçiriyoruz
  • Cari açıkla mücadelede 3 temel politikayı takip edeceğiz, ilki yapısal cari açığa odaklanıyoruz, ikinci ihracatın tabana yayılmasını sağlıyoruz, üçüncü sanayi yeşil dönüşümü destekliyoruz
  • Potansiyeli olup hiç ihracat yapmamış KOBİ’leri ihracata teşvik edeceğiz
  • Finansal sektörün sigortacılık ayağını da ihmal etmeyerek, bireysel emeklilik sisteminin derinleşmesine ve gelişmesine katkı sağlıyoruz
  • Sanayimizde kapasite artışı sağlayacak ve rekabet gücümüzü bir üst basamağa taşıyacak adımlar atıyoruz -Sağlık Endüstrileri Başkanlığı kuruyoruz
  • İlaçtan aşıya, medikal cihazlardan biyoteknolojik ürünlerin yurt içi imkanlarla geliştirilmesi ve üretilmesi çalışmaları bu başkanlığın sorumluluğunda geliştirilecektir
  • Enerjide dışa bağımlılığı azaltan politikaları etkin şekilde uygulamayı sürdüreceğiz, enerji verimliliği desteğinin kapsamını genişletiyoruz Doğal gaz piyasasını rekabetçi bir temelde geliştiriyoruz
  • Sanayimizde kapasite artışı sağlayacak ve rekabet gücümüzü bir üst basamağa taşıyacak adımlar atıyoruz
  • Yurt dışında lojistik merkezleri kuruyoruz -Yüksek teknolojili mal ve hizmet üretiminde kümelenmeyi teşvik ediyoruz
  • Türk Eximbank’ı yeniden yapılandırıyoruz
  • Kredi Garanti Fonu’nu geliştiriyoruz
  • Mesleki Eğitim Merkezlerinde eğitim gören öğrencilerin ücretlerini kamu olarak üstleniyor ve sanayici üzerindeki yükü kaldırıyoruz
  • İşkur desteklerinde revizyona gidiyoruz
  • İlave istihdam finansman desteği adıyla yeni bir destek modeli getiriyoruz
  • İlave istihdam finansman desteğinden mikro ve küçük ölçekli firmalarımız faydalanabilecek
  • Ekonomi Koordinasyon Kurulu ve Finansal İstikrar Komitesi ile iletişim mekanizmalarımızı güçlendiriyoruz
  • TÜİK’i ilişkili kuruluş haline dönüştürüyoruz
  • Yatırımcıların kamu uygulamalarından kaynaklanabilecek risklerini en aza indirerek, asli işlerine, yani yatırım, üretim ve istihdama odaklanmalarını sağlıyoruz
  • Yatırım Uyuşmazlığı Kurumunu faaliyete geçiriyoruz
  • Bu sayede Yatırımcının idareyle karşılaştığı sorunlar hızlı bir şekilde çözüme kavuşacak
  • Girişimcilere daha yoğun destek sağlayarak projelerin daha çabuk hayata geçmesini sağlıyoruz
  • Yatırıma bağlı olarak elde edilen devlet katkısının diğer vergilerden de belirli oranda mahsup edilmesini sağlıyoruz
  • İç ticarette rekabetçiliği artıracak uygulamaları hızla hayata geçiriyoruz
  • Perakende ticarette haksız ticaret uygulamalarının ortadan kalkması amacıyla AB mevzuatına uygun yeni düzenlemeler yapıyoruz
  • Dijital pazar yeri platformlarında ürünlerini satışa sunan firmaların haklarını koruyacak düzenlemelere gidiyoruz –
  • Yurt dışına veri aktarılmasına yönelik AB düzenlemeleri ile uyumlu olarak kişisel verilerin korunması kanununda değişiklikler yapıyoruz
  • Yapıcı her türlü eleştiriyi dikkate aldık, alırız – İstişareyle hazırladığımız bu programın Türkiye’nin programı olduğuna samimiyetle inanıyoruz
  • Girişimcilere daha yoğun destek sağlayarak projelerin daha çabuk hayata geçmesini sağlıyoruz -Yatırıma bağlı olarak elde edilen devlet katkısının diğer vergilerden de belirli oranda mahsup edilmesini sağlıyoruz

detaylar güncellenecektir….

Yorumlar (0)
Henüz yorum yapılmamış.
Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir.
<