Pandemi gölgesinde havacılık sektörü bilançoları: Yeni fırsatlar, yeni riskler
2020 yılında etkisini sürdüren Covid-19 pandemisi sonrası merakla beklenen havacılık sektöründe faaliyet gösteren şirketlerin (#THYAO, #PGSUS, #TAVHL, #CLEBİ) bilançoları açıklandı
2020 yılında salgından en fazla etkilenen sektör hiç şüphesiz havacılık sektörü oldu. Ülkelerin birer birer sınırları kapatmaları sonrasında uçuş iptalleri ve kapanan havacılık trafiği sonrası havayolu şirketleri müşteri kaybına uğradı. Ortaya çıkan bu satış gelirlerindeki gerileme ise sonuçta şirketlerin bilançosuna negatif yansıdı
Türk Hava Yolları (#THYAO)Havacılık sektörünün öncü şirketi olan Türk Hava Yolları uçuş ağı bakımından Avrupa’da ilk sırada yer almaktadır. Avrupa Hava Seyrüsefer Emniyeti Teşkilatının (EUROCONTROL) son uçuş trafiği raporuna göre, 657 uçuşla listenin ilk sırada yer almaktadır.
2020 bilanço verilerine göre
Şirket 2020 yılını net 5,5 milyon TL zarar ile kapattı. Çeyreklik satışlar ve FAVÖK karları 2020 yılında sürekli artış gösteren şirket 2020 yılının tamamında zarar yazdı.
THY Yönetim Kurulu Başkanı İlker Aycı şirketin tüm rakiplerinden olumlu ayrıştığını ifade etti. Özellikle 2020’nin son çeyreğinde 112 milyon dolar faaliyet geliriyle seneyi kapattı. 2019’un yüzde 40 seviyesinde gelir üretmişti ancak son çeyrekte 1.8 milyar dolarlık gelir elde etti. Bu dönemde 2019’un yüzde 40’ı kapasiteye rağmen 400 milyon dolarlık başarımız oldu. 300 milyon dolarlıksa tasarruf yaptı.
- Şirket 2021 yılında kar payı dağıtımı yapmama kararı aldı.
- 2020 yılında 1.97 milyar lira zarar etti.
- 2020 yılı için şirketten beklenen zarar miktarı ise 1.45 milyar dolar seviyesindeydi.
- Bununla beraber 2020 yılı satışları 4.8 milyar lira olarak açıklandı.
- Analistler satışlar için ise 5.3 milyar lira seviyesini bekliyordu.
- Şirketin kazanç beklentileri verilerin üzerindeyken, kayıp beklentileri ise verilerin altında çıktı.
- 2021 yılında şirket kar payı dağıtmama kararı aldı.
- Piyasa beklentisinin üzerinde, 2,4 milyon net zarar açıkladı.
- Net satışlar bir önceki döneme göre %50 azaldı.
- FAVÖK karı 103.247 bin TL gibi oldukça düşük düzeyde
- 2021 yılında şirket kar payı dağıtmama kararı aldı.
- Satışlar yüzde 50 azaldı
- FAVÖK karı yüzde 800 azaldı
- Net kar yüzde 50 azaldı
- 2021 yılında şirket kar payı dağıtmama kararı aldı.
Avrupa Hava Seyrüsefer Güvenliği Örgütü (EUROCONTROL), yeni tip corona virüs (Covid-19) salgını nedeniyle 2020’de Avrupa havacılık sektörünün bugüne kadarki “en kötü yılı” ve 56,2 milyar euroluk maddi kayıp yaşadığını duyurdu.
Raporda, Avrupa havacılık sektörünün, geçen yıl Covid-19 salgını nedeniyle bugüne kadarki “en kötü yılı” yaşadığı belirtilerek, 2020’de Avrupa’da uçuş sayısının bir önceki yıla göre yüzde 55 düşerek 6,1 milyona gerilediği, yolcu sayısının da 1,7 milyar azaldığı kaydedildi.
Avrupa’da havayolu şirketleri, havalimanları ve hava seyrüsefer hizmet sağlayıcılarının toplam maddi kaybının geçen yıl 56,2 milyar euro olduğu aktarılan raporda, havacılık sektöründe 190 bin kişinin işini kaybettiği bildirildi.
2021’de Avrupa trafiğinin, Covid-19 aşısının uygulanmasının etkisiyle 2019 hava taşımacılığı hacminin yüzde 51’ine yakın bir toparlanmaya işaret edeceği belirtilen raporda, sektöre mali destek verilmesi çağrısında bulunuldu.
Türk Havacılık Sektörüne ve yansımasıHavacılık sektöründe faaliyet gösteren şirketlerin hepsi 2020 yılını zararla kapattı. Ancak bu süreçte özellikle Türk Hava Yolları diğer şirketlerden pozitif şekilde ayrışarak zarar minimizasyonu sağlamayı başardı.
Ayrıca sektör yetkilileri yapılan yatırımlar ve aşılama faaliyetlerindeki gelişmeler sayesinde havacılık sektörünün 2021 yılında pozitif bir ivme ile hareket edeceği beklenmektedir.
Ancak Covid-19 mutasyonlarının yayılım hızı ve mevcut aşıların virüsün etkisini önlemedeki başarısı sektör için risk unsurunu sürdürmeye devam etmektedir.
(pa- Ahmet ÇETİNKAYA)