Pandemide Otomotiv sektörü ve yan sanayisinin hisse performansı
Bilanço dönemine girmişken otomotiv sektörü ve bileşenlerinin son dönemdeki hisse performansları neler oldu? Hangi hisseler neden öne çıktı? Borsa İstanbul’a kote otomotiv şirketleri arasında Piyasa değeri en yüksek şirket hangisi?
Otomotiv sektörü ve bileşenlerinin hisse performansı ne oldu? Pandemi sonrası piyasa dinamiklerinde yaşanan değişim ile uzun yıllar görülmemiş yükselişler yaşanmakta. Sektörel bazda şirketlerin çoğu son bir yıl içerisinde %150’den fazla artış göstererek Borsa İstanbul sektörleri arasında endeks üstü getiri sağladı. Şirketler daha önce hiç görmediği fiyatlardan rekor hacimler ile işlem görüyorlar.
Otomotiv şirketlerin 2020’nin ilk çeyreğinde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 72,8 artarak 1 milyar 171 milyon liraya ulaşmıştı. 2021’de ise bilançoların gelmesi ile yeni durumlar belli olacak!
Bilançolar ne zaman açıklanacak?Şirketlerin 2020 yılına ilişkin bilanço raporlarını son gönderme tarihi 1 Mart 2021’dir.
otomotiv sektörü ve bileşenleri hisse performans tablosuTablodaki veriler incelendiğinde otomotiv sektörü ve bileşenlerindeki hisselerin son bir yıl içerisinde ortalama %150’den fazla hisse fiyatında artış var.
En sert yükselen şirket Jant Sanayi!#JANTSA Hissesi diğer şirketlere göre daha sert yukarı yönlü hareket sergileyerek yatırımcılarını sevindirdi. Geçtiğimiz yıl bugün 100.000 TL ile #JANTSA alan yatırımcının şuanda 1 Milyon TL’ye yakın yatırımı bulunuyor.
En az değişim gösteren şirket Tofaş Otomotiv olduSektör hisselerinde en az değişim gösteren hissenin ise #TOASO olduğu görüntüleniyor. Son bir yılda %56 artış gösteren şirket bilanço açıkladıktan sonra %5’lik bir düşüş yaşadı. Bilançoda ise öne çıkan başlıklar aşağıdaki şekilde;
- Şirketin satış gelirleri 4Ç2020’de bir önceki yılın aynı dönemine göre %68,2 oranında artmış ve 9.198mn TL olmuştur
- Şirket’in 2020 son çeyrek net dönem karı 639,2mn TL ile piyasa beklentisinin bir miktar altında
- Satışların maliyeti %66,8 oranında artmış ve 7.997mn TL’yi göstermiştir.
- operasyonel giderler %47,6 oranında artmış ve 341,4mn TL’yi göstermiştir.
- 4Ç2020 FAVÖK’ü ise %79,2 artışla 1.191mn TL’yi göstermiştir
Ek olarak, Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ve PSA Grubu arasındaki birleşme işlemi Ocak ayında tamamlanmış olup yeni şirket “Stellantis” Ocak 2021 itibariyle geçerlilik kazanmıştır. Bu durum orta/uzun vadede şirket için önemli haber değeri taşıyor.
Avrupa’da çip sorunu!Pandeminin ilk döneminde otomotiv sektöründe görülen üretim kesintileri, yeni yılın ilk haftasından itibaren yeniden başladı. Fakat bu sefer üretimdeki aksaklıkların geçen yıldan önemli bir farkı bulunuyor. Pandeminin Avrupa ve ABD’ye yayıldığı 2020’nin ikinci çeyreğinde, üreticiler salgının daha fazla yayılmasını önlemek ve çalışanlarını güvende tutmak adına fabrikalarını aylarca kapalı tutmuşlardı.
2021’in ilk günlerinden bu yana devam eden üretim kesintilerinde ise tedarikte yaşanan sorunlar sebep olarak gösteriliyor.
Şimdiye kadar, Ford, Toyota, Fiat Chrysler Automobiles (FCA),Nissan ve Honda gibi küresel üreticiler, tedarik sorunları nedeniyle üretimlerine ara verdiklerini duyurdu. Alman yayın organı Handelsblatt’in iddiasına göre, Mercedes-Benz’in çatı şirketi Daimler de üretimde kesintiye giden markalar arasına dahil oldu.
2020 Satışları ne durumda?#Otomotiv sektöründe Otomotiv Distribütörleri derneğinin aralık verilerine göre, satışlarda yıllık %15 artışa rağmen toplam otomotiv pazarında hız kaybı devam ediyor. 2020 yılı toplam satışları ise %61 artışla 773 bin adet olarak gerçekleşti. 2021’de toplam satışların 800-850 bin adet aralığında olmasını bekleniyor. Şirketler bazında, #FROTO ve #TOASO’nun Aralık’ta pazar payını koruduğunu, #DOAS’ın ise pazar payında azalmanın devam ettiği görüldü.
Yabancı yatırımcı 2020 Yılında hangi hisseleri aldı / sattı ?Türkiye‘nin ihracatının lideri otomotiv sektörü, geçen ay 889 milyon 517 bin dolarlık yan sanayi ürünü ihraç etti.
AA muhabirinin Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği verilerinden yaptığı derlemeye göre, otomotiv sektörünün ocak ihracatı 2 milyar 267 milyon 426 bin dolar olarak kayıtlara geçti.
Bu dış satımdan en fazla payı yüzde 39,2 ile yan sanayi üreticileri aldı.
Ocak ayında 173 ülke ile özerk ve serbest bölgeye otomotiv yan sanayi ürünü satarak ihracatı 2020’nin aynı ayına kıyasla yüzde 4 artıran sektör temsilcileri, 889 milyon 517 bin dolarlık gelire ulaştı.
Geçen ay sektörün en fazla ihracat yaptığı ülke olan Almanya’ya dış satım, Ocak 2020’ye göre yüzde 8,33 arttı. Bu ülkeye ihracat 193 milyon 388 bin dolardan, 209 milyon 502 bin dolara yükseldi.
Almanya’ya ocak ayında yapılan dış satım, toplam yan sanayi ihracatının yüzde 23,55’ini oluşturdu.
İspanya’ya yüzde 42 ihracat artışıGeçen ay ikinci sıradaki İtalya’ya ihracat ise Ocak 2020’ye kıyasla yüzde 21,25 artarak 50 milyon 558 bin dolardan, 61 milyon 301 bin dolara çıktı.
Aynı dönemde üçüncü sıradaki Fransa’ya ihracatını yüzde 2,6 artıran yan sanayi üreticileri, geçen ay 55 milyon 484 bin dolarlık dış satıma imza attı.
Sektörün önemli pazarlarından İspanya’ya ise ciddi ihracat artışı yaşandı. Bu ülkeye geçen ay dış satım, 2020’nin ocak ayına göre yüzde 42,82 artışla 38 milyon 333 bin dolardan, 54 milyon 749 bin dolara geldi.
Otomotiv yan sanayi üreticileri ayrıca ABD’ye 51 milyon 623 bin, Birleşik Krallık’a 50 milyon 564 bin, Rusya’ya 37 milyon 513 bin, Polonya’ya 33 milyon 142 bin, Romanya’ya da 32 milyon 277 bin dolarlık ürün sattı.
(Para Ajansı – Kaan Tabak )