İş Yatırım 4 Otomotiv Şirketi İçin "AL","SAT" Dedi! En Çok Kazandıracaklar?
Türkiye Otomotiv Pazarı: Zorlu Bir Yılın Ortasında Beklenmedik Canlılık
İŞ YATIRIMIN YAPTIĞI "Otomotiv Sektör Raporu" Göre:
Türkiye otomotiv pazarı, 2024'ün ilk yarısında, ekonomideki belirsizlikler ve artan maliyetler gibi olumsuzluklara rağmen beklenenden daha iyi bir performans sergiledi. Yüksek faiz oranları, güçlü baz yılı etkisi ve artan vergiler gibi faktörler, otomobil satışlarını olumsuz etkilemesine rağmen, toplam binek otomobil ve hafif ticari araç satışları, 2023'ün aynı dönemine göre %3,7 artışla 578 bin adede ulaştı.
İlk Yarıda Binek Araçlarda Artış, Hafif Ticari Araçlarda Düşüş
Ocak-Haziran döneminde binek araç satışları %7,3 oranında artarken, hafif ticari araç satışları %8,7 oranında geriledi. Haziran ayında ise her iki segmentte de düşüş gözlemlendi. Ancak, Haziran ayı satışları bile 10 yıllık ortalamaların üzerinde seyretti.
2024 İçin Tahminler ve Değerlendirmeler
Yurt İçi Pazar: Ekonomideki yavaşlama, yeni düzenlemeler ve Çin markalarına uygulanan vergi artışı gibi faktörler göz önüne alındığında, 2024'ün ikinci yarısında yurt içi otomobil satışlarında düşüş bekleniyor. Ancak, yılın ilk yarısındaki güçlü performans sayesinde, 2024 için toplam hafif araç satış tahmini 1.045 bin adede yükseltildi. Bu, yıllık bazda %15'lik bir daralmaya işaret ediyor.
Rekabet ve Kar Marjları: Yoğun rekabet nedeniyle indirim oranları ve kampanyalar artarken, otomotiv şirketlerinin kar marjlarında erozyon yaşanması bekleniyor. Ancak, marjlar pandemi öncesi seviyelerin üzerinde seyredebilir.
Elektrikli Araçlar: Elektrikli araç satışları 2024'ün ilk yarısında %223 oranında artarak toplam binek otomobil satışlarının %7,7'sini oluşturdu. TOGG, Tesla ve BMW, bu segmentte öne çıkan markalar oldu.
İhracat: Türk otomotiv sanayinin ihracatı, Haziran ayında uzun bayram tatili nedeniyle düşüş gösterse de, yılın ilk yarısında hafif bir düşüşle 494 bin adede ulaştı.
En Çok Dikkat Çeken Hisse: TOASO
Rapor, TOASO'yu otomotiv hisse takip listesinde öne çıkaran bir hisse olarak değerlendiriyor. Cazip değerlemesi, PSA markalarının satın alınmasının olumlu etkisi ve yeni hafif ticari araç modeli "K0"ın beklenen katkısı, TOASO'yu cazip kılıyor. Ayrıca, 2025'te piyasaya sürülecek yeni hafif ticari araç modeli ve Egea modelinin yerine gelecek yeni bir aracın yatırımı da potansiyel büyüme alanları olarak görülüyor.
Sonuç
Türkiye otomotiv pazarı, 2024'te zorlu bir süreçten geçiyor olsa da, elektrikli araçların yükselişi ve TOASO gibi şirketlerin potansiyeli, sektörün geleceği için umut vadediyor. Ancak, ekonomik belirsizlikler ve küresel piyasalardaki dalgalanmalar, sektörün büyüme hızını etkilemeye devam edebilir.
7 Temmuz 2024'te yürürlüğe giren Genel Güvenlik Yönetmelikleri (GSR-II), araçların güvenlik standartlarını yükselterek trafikteki can ve mal güvenliğini artırmayı hedefliyor. Yeni yönetmelik, araçlarda akıllı hız yardımı, geri görüş kamerası, kaza veri kaydedicisi gibi birçok yeni güvenlik teknolojisini zorunlu kılıyor. Bu durum, otomotiv sektöründe önemli değişikliklere yol açarak araç fiyatlarında ortalama %3-5 oranında artışa neden oldu.
Çinli Markalar Üzerindeki Etki ve Yatırım Planları:
Çin menşeli araçlara uygulanan ek gümrük vergisi, Çinli otomobil üreticilerini Türkiye'ye doğrudan yatırım yapmaya teşvik ediyor. BYD gibi büyük oyuncuların Türkiye'ye 1 milyar dolarlık yatırım yaparak elektrikli araç üretimine başlama kararı bu durumun en önemli göstergesi. Bu yatırımlar, hem Türkiye'nin elektrikli araç üretimi konusunda önemli bir oyuncu haline gelmesini sağlayacak hem de Çinli markaların Avrupa pazarına ulaşımını kolaylaştıracak.
Elektrikli Araçlara ÖTV İndirimi ve Pazar Dinamikleri:
Meclis'te görüşülen kanun teklifi kabul edilirse, elektrikli ve şarj edilebilir hibrit araçlara gelecek ÖTV indirimi, bu segmentteki araç satışlarını önemli ölçüde artırabilir. Bu durum, hem tüketiciler için daha uygun fiyatlı seçenekler sunacak hem de otomotiv sektörünün elektrikli araç üretimine yönelmesini hızlandıracaktır.
Pazar Payı Gelişmeleri:
Renault, 1. çeyrekte %16,6 pazar payıyla binek araç pazarında liderliğini korudu.
Çinli markalar, hafif ticari araç pazarındaki paylarını %5,8 puan artırarak %8,3'e yükseltti.
Tofaş, binek ve hafif ticari araç pazarlarındaki payını kaybetti.
Ford Otosan ve Doğuş Otomotiv, hafif ticari araç pazarında paylarını neredeyse sabit tuttu.
AB'de elektrikli araçların payı Mayıs ayında geriledi. Mayıs ayında, AB'deki binek araç satışları yıllık %3 gerilerken, Ocak-Mayıs kümülatif satış rakamını yıllık bazda %4,6 artışla 4,6 milyon adete taşıdı. Mayıs ayında elektrikli otomobillerin payı bir önceki yılki %13,8'den (5A23'te %12,4) %12,5'e (5A24'te %12,1) düşerken, hibrit elektrikli otomobillerin payı da varlığını genişletmeye devam ederek %25'ten (5A23'te %25,1) yaklaşık %30'a (5A24'te %29,2) kadar ulaştı. 2024 yılının ilk çeyreğinde, AB'deki van ve otobüs kayıtları, artan filo talebi ve araç bulunabilirliğindeki iyileşeme nedeniyle yıllık bazda sırasıyla %12,6 ve %23,3 artış kaydederken, kamyon kayıtları yıllık bazda %4 azaldı.
Sonuç:
GSR-II, Çinli markaların Türkiye'ye yatırım yapması, elektrikli araçların yaygınlaşması ve otomotiv sektörünün dönüşümü gibi önemli gelişmelere zemin hazırlıyor. Otomotiv pazarındaki rekabetin artmasıyla birlikte tüketiciler için daha fazla seçenek ve daha uygun fiyatlı araçlar ortaya çıkacak.