Sanayinin Taşınması Neden Kritik? Yeni Altyapı ve Lojistik Sorunları Gündemde!
Sanayinin Marmara Bölgesi dışına taşınması gündemde, detaylar haberimizin devamında...
TOBB Başkan Yardımcısı Yorgancılar: Sanayinin Taşınması İçin Topyekün Bir Çalışma Gerekiyor
Türkiye'nin Sanayi Politikalarındaki Yeni Yönelimi
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkan Yardımcısı ve Ege Bölgesi Sanayi Odası Başkanı Ender Yorgancılar, sanayinin Marmara Bölgesi dışına taşınmasının gerekliliğine dair önemli açıklamalarda bulundu.
Yorgancılar, sanayinin bu bölgeden başka yerlere kaydırılmasının sadece fiziki taşıma ile sınırlı olmadığını, kapsamlı bir dönüşüm ve altyapı iyileştirmesi gerektirdiğini vurguladı.
Sanayinin Marmara Bölgesi'nde Yoğunlaşması: Sorunlar ve Riskler
Yorgancılar, sanayinin Marmara Bölgesi’ne yoğunlaşmasının Türkiye’nin milli gelirinin yaklaşık yüzde 42’si, toplam istihdamın yüzde 28’i ve ihracatının yüzde 60’a yakınının bu bölgede gerçekleştiğini belirtti.
Ancak bu yoğunlaşmanın, bölgedeki deprem riski ile birleştiğinde ciddi sorunlara yol açabileceğini ifade etti.
1999 ve 6 Şubat 2023 depremlerinin ardından Marmara Bölgesi'nde birçok fabrikada güçlendirme çalışmaları yapılmış olsa da, bu önlemlerin yeterli olmadığını belirtti.
Yeni Bir Yaklaşım: Sanayinin İç Anadolu ve Güney Bölgelere Taşınması
TOBB’un, İstanbul ve Kocaeli bölgesindeki sanayinin, deprem riski daha az olan Orta Anadolu ve Güney bölgelerine taşınmasını öneren bir çalışma hazırladığını aktaran Yorgancılar, bu önerinin yerel ve ulusal düzeyde geniş kapsamlı bir dönüşüm gerektirdiğini söyledi.
"Fabrikalar ayakta dursa bile, insanları ve toplumu tatmin edici bir şekilde desteklemediğimiz sürece, taşınmanın hiçbir anlamı olmayacak," diyen Yorgancılar, sanayi taşınmasının bir süreç olduğuna ve bu süreçte eğitimden sağlığa kadar her türlü ihtiyacın karşılanması gerektiğine dikkat çekti.
Yatırım ve Altyapı Gereksinimleri
Yorgancılar, sanayinin yeni yerlerine taşınmasının sadece fiziksel bir hareket değil, aynı zamanda ciddi bir altyapı çalışmasını gerektirdiğini belirtti.
“Fabrikaların taşınacağı yerlerde Organize Sanayi Bölgeleri’nin altyapılarının tamamlanmış olması gerekiyor,” diyerek, bu süreçte altyapı eksikliklerinin büyük bir engel oluşturabileceğini vurguladı.
Ayrıca, sanayicilerin yeni yerleşim yerlerinde en az mevcut düzeyde konfor ve destek görebilmelerinin önemine değindi.
Lojistik ve Demiryolu Taşımacılığına Dikkat Çekildi
Lojistik altyapısına da dikkat çeken Yorgancılar, Türkiye’nin son 25-30 yılda ışık yoğunluğunun otoyollar çevresinde yoğunlaştığını, ancak bu durumun yetersiz olduğunu belirtti.
Avrupa ülkelerinde demiryolu taşımacılığının otoyol taşımacılığından çok daha fazla olduğunu belirten Yorgancılar, Türkiye’nin demiryolu bağlantılarının hızlandırılması gerektiğini ifade etti.
Sonuç ve Gelecek Perspektifi
Ender Yorgancılar’ın açıklamaları, Türkiye’nin sanayi stratejisinde köklü değişiklikler ve geniş çaplı bir altyapı iyileştirmesi gerektirdiğini ortaya koyuyor.
Marmara Bölgesi'nde yaşanan yoğunluk ve deprem riski, sanayinin ülkenin çeşitli bölgelerine yayılmasını daha acil bir ihtiyaç haline getiriyor.
Bu dönüşüm sürecinde, hem devletin hem de özel sektörün, gerekli destek ve hazırlığı sağlaması, Türkiye’nin sanayi politikasının geleceği için kritik önem taşıyor.