Borsanın Otomotiv Devi İçin Ayrıntılı Rapor
Borsanın Otomotiv Devi İçin Ayrıntılı Rapor. İnfo Yatırım Karsan KARSN için analist toplantı notları raporunu yayınladı.

Borsanın Otomotiv Devi İçin Ayrıntılı Rapor. İnfo Yatırım Karsan KARSN için analist toplantı notları raporunu yayınladı.
Raporda KARSN hakkında önemli şirket bilgileri ve beklentiler mevcut.
İnfo Yatırım KARSAN raporu:
Karsan Otomotiv (KARSN), 2024 yılına ilişkin değerlendirmelerin olduğu ve 2025 yılı beklentilerini içeren Analist Toplantısı’nı Bursa’da düzenledi. Sunum ise ‘’Otomotiv Dünyası Değişiyor’’ başlığı ile başladı. 3 kıtada 27 ülkede, 1500+ Karsan markalı araçlar piyasada yer alırken (Avrupa, Amerika ve Asya kıtası), Avrupa’da ilk elektrikli, otonom ve hidrojen araçları üreten Karsan’ın yeniden dönüşüm içinde hedefleri bulunuyor.
Elektrikli araçlarda dönüşümde öncü olmayı hedefleyen şirket, hidrojen yakıtlı araçlarda da var olmak istiyor. 2018’den bu yana elektrikli araç üreten şirket, global otobüs pazarının %80’inin elektrikli araçlardan oluşmasını bekliyor. Hidrojen yakıtlı araç piyasası dar olsa da yeniden dönüşüm kapsamında şirketin dönüşüm planlarında bu araçlar önemli bir yer tutuyor. Otonom araçlarda ise ölçeğe gelmiş bir iş kolu olmamasına rağmen şirketin 2021 yılından bu yana bu araçlar üzerine çalışıldığı da belirtiliyor.
Şirket, 2024 yılında 547 adet elektrikli araç satışı gerçekleştirdi (2019 66 adet, 2023 374 adet). Sağdan direksiyonlu araç pazarına 2024 yılında giren şirketin 2024 yılındaki genel Pazar payı %4,5, elektrikli araç payı ise %4,9 oldu. Bu da şirkete otobüs pazarında liderliği getirdi. Şirket, 5 yıl üst üste Avrupa’da Pazar lideri olurken, e-Atak’ın %24 Pazar payı %29, e Jest’in Pazar payı %37 oldu. Global pazarda var olmayı amaçlayan Karsan, ihracat odaklı strateji önemsiyor.
Türkiye’den Avrupa’ya 2019—2024 yılları arasında elektrikli toplu taşıma ihracatının %82’si Karsan (1.033 adet) tarafından gerçekleştirildi. Ayrıca, Türkiye’de de 68 adet elektrikli otobüs Karsan tarafından üretildi. Bunların 3 adeti Güngören Belediyesine, 60 adeti Adalar Belediyesine, 2 adeti Antalya Büyükşehir Belediyesine, 2 adeti Bursa Büyükşehir Belediyesine, 1 adeti ise İTÜ’ye teslim edildi. Şirketin kapasite kullanım oranı 2022’de %31,1, 2023’te %67,7 iken, 2024 yılında %74,8 oldu.
Buradaki yükselişin sebebi ise Renault Megane üretimlerinden kaynaklandı. Megane tarafında üretim parçaları Renault tarafından tedarik edilirken, şirket fabrikaları bu araçların işçiliği için kullanılmakta. 2023—2024’te toplam 87 K Megane üretilirken, hedef 2028’e kadar yıllık 55 K Megane üretimi gerçekleşti. 2024 Finansalları Şirketin, 2024 yılının son çeyreğinde 4,6 milyar TL ciro, 978 milyon TL FAVÖK ve 972 milyon TL net kar açıkladı. 2024 yılında 2023 yılına göre ciro %1,4, FAVÖK %69 artarken, net kar %90 azaldı. Kurun, enflasyon altonda kalması, finansallardaki maliyet kalemlerini artırdı. 1. ve 2. çeyreklerde şirket tarafından araç talepleri toplanırken, ilk iki çeyrek finansallarında proje finansmanlarıyla bu araçların üretimlerinin başlanması maliyetleri artırıyor.
3. ve özellikle son çeyrekte teslimatlar gerçekleşiyor. Ancak bu sene son çeyreğe yoğunlaşması nakit akışlarını bozarken, 2025’te bu yılın teslimatlarının etkileri finansallarda görülecek. Daha önce kazanılan ihaleler kapsamında 2025 yılında 62 adet e ATA aracının (20 adet Kahramanmaraş, 17 adet Mersin, 25 adet Gaziantep) 2025 yılının ikinci yarıda teslim edilmesi bekleniyor. Şirket tarafından yakın zamanda uzun vadeli bir kredi daha alarak, kısa vadeli kredilerini kapatmayı hedefliyor. Anlık durumda borçların %76’sı kısa vadeli, %24’ü uzun vadeli olup, borçların %63’ü euro olarak göze çarpıyor. Şirket ürün fiyatlamalarını euro bazında yaptığını böylece borçlanmaların doğal hedge imkanı sunduğunu belirtiyor
Şirketin hidrojen yakıtlı araçlar kapsamında Toyota ile stratejik ortaklığı bulunuyor. Toyota’nın bir otobüs firmasıyla tek stratejik ortaklığının bu ortaklık olduğu belirtilirken, 2025’in sonunda ilk ürünün de çıkması hedefleniyor.