İnfo Yatırım Açıkladı! TOASO Bilanço Analizi
Şirkete yönelik değerlendirmede bulunan İnfo Yatırım'ın raporu haberin devamında...

İnfo Yatırım, 29.04.2025 tarihinde Tofaş Türk Otomobil Fabrikası A.Ş. (TOASO) için finansal değerlendirme raporunu yayınladı.
Şirketin hisseleri için "Geçtiğimiz günlerde Stellantis Otomotiv’in paylarının tamamının satın alınması onayı şirkete orta vadede katalist etki yaratabilir."ifadelerini kullandı.Rapor ile ilgili ayrıntılar:
İnfo Yatırım TOASO Raporu
ODD verilerine göre Ocak—Mart döneminde otomobil satışları geçen yılın aynı dönemine göre %4,1 azalarak 223.793 adete, hafif ticari araç satışları %15,5 azalışla 52.491 adete, toplam satışlar ise %6,5 azalışla 276.284 adete geriledi. Elektrikli otomotiv satışları %13,2 Pazar payı ve 29.594 adet satış ile (Ocak—Şubat 2025: %12,7 Pazar payı ve 16.698 adet satış) yukarı yönünü sürdürdü.
Şirketin ise 2025 yılı Ocak—Mart döneminde 2024 yılının aynı dönemine göre satışları % 44,3 azalışla 23.094 adete geriledi. Şirketin hafif araç pazarı payı da 5,1 puan azalışla %8,4 oldu. Fiat markası ilk üç ayda geçen yılın aynı dönemine göre satışlarda %44,9 daralarak 22.046 adete geriledi. Fiat markası, yurt içi otomobil pazar payı, 2025’in ilk üç ayında % 6,9’a ulaşarak, geçen yılın aynı dönemine göre 3,3 puan düşüş kaydetti. Pazar payındaki düşüşün temel sebepleri binek araç pazarında artan rekabet, ÖTV baremlerinin güncellenmemesi sebebiyle yerli üretici avantajının azalması ve hafif ticari araç model portföyünün yenilenmesi ile ilgili geçiş süreci olarak öne çıktı. Ayrıca İlk üç ayda Alfa Romeo satışları %7 artarken, Jeep %38,9, Maserati %27,9, Ferrari %20 düştü.

Fiat'ın Fiorino ve Doblo modellerinde üretimi durdurmasının etkileri de hafif ticari segmentte görüldü. Türkiye hafif ticari araç pazarında ise Fiat markasının 2025 yılının ilk üç ayında %12,6 pazar payı ile pazarda ikinci oldu.
Satışların kırılımına bakıldığında şirketin iç piyasa otomobil satışları %30, hafif ticari araç satışları %48 azaldı. Dış piyasa otomobil satışları ise %90, hafif ticari araç satışları %14 azaldı. Globaldeki resesyon endişeleri ve ihracat kanallarının nispeten kapalı olması ihracatı da etkiledi.

Şirketin üretim hacmi de 1Ç25’te 1Ç24’e göre %52 azalarak 26.655 adete geriledi.

Geçtiğimiz günlerde Stellantis Otomotiv’in paylarının tamamının satın alınması onayı şirkete orta vadede katalist etki yaratabilir. Stellantis Otomotiv'in Peugeot, Citroen, Opel ve DS Automobiles'den oluşan Stellantis markalarının distribütörlüğünü içerecek olması hem satışları satışlara bağlı olarak da finansalları destekleyebilir. Şirketin, sözleşme kapsamında Stellantis markaları (Fiat, Opel, Citroen ve Peugeot) için 2027 yılında ihracata yönelik demonte araçlar da dahil olmak üzere yıllık 150.000 adet üretim kapasitesine sahip olması ve tarafların karşılıklı anlaşmasına tabi olmak üzere, belirli bir kısmı Orta Doğu ve Afrika ülkelerine ihraç edilmesi öngörülen yeni bir hafif araç modelinin 2026 yılının üçüncü çeyreğinden itibaren şirket tarafından Türkiye'de çoklu enerji platformunda üretilmesine ilişkin yatırım yapılması ve böylece 2027 itibariyle devam eden diğer projelerle birlikte şirketin ihracat üretim kapasitesinin 200.000 - 220.000 adede ulaşması bekleniyor. Ocak—Mart döneminde Peugeot, Citroen, Opel ve DS markalar toplandığında Ocak—Mart 2025’e göre yatay seyrederek 48.095 adet satış gerçekleşti.
2025 yılı beklentilerinde revizyona gidilmedi. Fakat, vergi öncesi kar marjı beklentisinin Stellantis - Türkiye satın alımı kapanışı sonrası açıklanacağı belirtildi.
