Otomotiv Devinde 5 Milyar Liralık Kar 1 Milyara Düştü
Otomotiv Devinde 5 Milyar Liralık Kar 1 Milyara Düştü. Borsanın en büyük şirketlerinden olan Tofaş Otomotiv TOASO 2025 yılı ilk yarı finansal tablolarını açıkladı. Şirketin karlılığında dev boyutta bir düşüş gözlemlendi.

Yayınlama Tarihi: 30.07.2025 17:15
—
Son Güncelleme: 30.07.2025 17:15
Otomotiv Devinde 5 Milyar Liralık Kar 1 Milyara Düştü. Borsanın en büyük şirketlerinden olan Tofaş Otomotiv TOASO 2025 yılı ilk yarı finansal tablolarını açıkladı. Şirketin karlılığında dev boyutta bir düşüş gözlemlendi.
TOASO geçtiğimiz yıl yıl ortasında 5 milyar 846 milyon Lira kar açıklamıştı. Şirket bu yıl ilk yarıda karını 1 milyar 602 milyon Liraya düşürdü. Şirketin karlılığında %73 oranında düşüş gerçekleşti.
İnfo Yatırım TOASO nun ilk yarı bilançosunu değerlendirdi.

İnfo Yatırım TOASO Finansal Değerlendirme Raporu
Tofaş Türk Otomobil Fabrikası (TOASO), 2025 yılının ikinci çeyreğinde 65,6 milyar TL beklentilerin hafif üstünde 69,4 milyar TL ciro, beklentilere paralel 2,4 milyar TL FAVÖK ve 963 milyon TL olan konsensüs beklentinin %82 üstünde 1,8 milyar TL net kar açıkladı. Açıklanan finansallar geçen yılın aynı çeyreğine göre ciroda %116 artışa, FAVÖK’te %34 azalışa işaret ederken, kar yatay seyretti. Yarıyıldan yarıyıla kıyaslandığında ise 1Y25’te 1Y24’e göre ciro %17 artarken, FAVÖK %69, net kar %72 düştü. Stellantis ile birlikte net borç / FAVÖK oranı 5x’lere yükselse de şirketin finansman geliri yaratabilen bir şirket olması, fiyatlandırma politikası ve güçlü yönetimi öne çıkıyor. Özkaynaklardaki düşüş ise 6,4 milyar TL dağıtılan temettüden kaynaklanıyor. Stellantis Otomotiv'in Peugeot, Citroen, Opel ve DS Automobiles'den oluşan Stellantis markalarının distribütörlüğünü içerecek olması hem satışları satışlara bağlı olarak da finansalları desteklemesini bekliyoruz. Çeyrekten çeyreğe iyileşmelerin de bunun bir göstergesi olduğu kanaatindeyiz. Ayrıca fiyat rekabetçiliğinin öne çıktığı ve MTV oranlarının artırıldığı süreçten şirketin negatif anlamda etkileneceğini düşünmüyoruz.
ODD verilerine göre Ocak—Haziran döneminde ise otomobil satışları geçen yılın aynı dönemine göre %5,4 artarak 488.033 adete, hafif ticari araç satışları %3,8 artışla 119.376 adete, toplam satışlar ise %5,1 artışla 607.379 adete yükseldi. Elektrikli otomotiv satışları % 17,6 Pazar payı ve 85.894 adet satış ile (Ocak—Mayıs 2025: %15,2 pazar payı ve 59.848 adet satış) yukarı yönünü sürdürdü. Şirketin ise bu dönemde iç piyasa satışları %31 artışla 98.527 adete yükselirken, dış piyasa satışları %33 azalarak 17.376 adete geriledi. Toplam satış adeti ise %15 artarken 115.903 adete yükseldi. Toplam satışların artmasında KO modeli ve Stellantis—Türkiye adetlerinin Mayıs—Haziran döneminde konsolide edilmesi etkili oldu. TOASO, toplam perakende satışları ise 2025 yılı altı aylık döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre %2,5 daraldı. Binek araç satışları %10 azaldı. Daha önce Fiat'ın Fiorino ve Doblo modellerinde üretimi durdurmasının etkileri de hafif ticari segmentte baskıyı beraberinde getirirken, ilk yarı yılda hafif ticari perakende araç satışları %16 artış kaydetti.
Üretim tarafında ise ilk yarıda %65’lük düşüş gerçekleşti. Bu düşüşle şirketin ilk yarıdaki üretim adeti 58.408 oldu. K0 model araçlar 22.861 adet üretilirken, Egea üretim oranı %58 azalışla 36.589 adete geriledi. MCV modeli ise ilk yarıda üretilmedi.
2025 yılı beklentilerinde şirket tarafından yukarı yönlü revizyona gidildi. Yurt içi satış adet beklentisi Stellantis— Türkiye yıllıklandırılmış satış adedini yansıtırken, beklentileri aşağıdaki gibi paylaşıldı. Açıklanan finansalların hisse üzerine kısa vadeli olumlu etki yaratmasını bekliyoruz.

TOASO geçtiğimiz yıl yıl ortasında 5 milyar 846 milyon Lira kar açıklamıştı. Şirket bu yıl ilk yarıda karını 1 milyar 602 milyon Liraya düşürdü. Şirketin karlılığında %73 oranında düşüş gerçekleşti.
İnfo Yatırım TOASO nun ilk yarı bilançosunu değerlendirdi.

İnfo Yatırım TOASO Finansal Değerlendirme Raporu
Tofaş Türk Otomobil Fabrikası (TOASO), 2025 yılının ikinci çeyreğinde 65,6 milyar TL beklentilerin hafif üstünde 69,4 milyar TL ciro, beklentilere paralel 2,4 milyar TL FAVÖK ve 963 milyon TL olan konsensüs beklentinin %82 üstünde 1,8 milyar TL net kar açıkladı. Açıklanan finansallar geçen yılın aynı çeyreğine göre ciroda %116 artışa, FAVÖK’te %34 azalışa işaret ederken, kar yatay seyretti. Yarıyıldan yarıyıla kıyaslandığında ise 1Y25’te 1Y24’e göre ciro %17 artarken, FAVÖK %69, net kar %72 düştü. Stellantis ile birlikte net borç / FAVÖK oranı 5x’lere yükselse de şirketin finansman geliri yaratabilen bir şirket olması, fiyatlandırma politikası ve güçlü yönetimi öne çıkıyor. Özkaynaklardaki düşüş ise 6,4 milyar TL dağıtılan temettüden kaynaklanıyor. Stellantis Otomotiv'in Peugeot, Citroen, Opel ve DS Automobiles'den oluşan Stellantis markalarının distribütörlüğünü içerecek olması hem satışları satışlara bağlı olarak da finansalları desteklemesini bekliyoruz. Çeyrekten çeyreğe iyileşmelerin de bunun bir göstergesi olduğu kanaatindeyiz. Ayrıca fiyat rekabetçiliğinin öne çıktığı ve MTV oranlarının artırıldığı süreçten şirketin negatif anlamda etkileneceğini düşünmüyoruz.
ODD verilerine göre Ocak—Haziran döneminde ise otomobil satışları geçen yılın aynı dönemine göre %5,4 artarak 488.033 adete, hafif ticari araç satışları %3,8 artışla 119.376 adete, toplam satışlar ise %5,1 artışla 607.379 adete yükseldi. Elektrikli otomotiv satışları % 17,6 Pazar payı ve 85.894 adet satış ile (Ocak—Mayıs 2025: %15,2 pazar payı ve 59.848 adet satış) yukarı yönünü sürdürdü. Şirketin ise bu dönemde iç piyasa satışları %31 artışla 98.527 adete yükselirken, dış piyasa satışları %33 azalarak 17.376 adete geriledi. Toplam satış adeti ise %15 artarken 115.903 adete yükseldi. Toplam satışların artmasında KO modeli ve Stellantis—Türkiye adetlerinin Mayıs—Haziran döneminde konsolide edilmesi etkili oldu. TOASO, toplam perakende satışları ise 2025 yılı altı aylık döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre %2,5 daraldı. Binek araç satışları %10 azaldı. Daha önce Fiat'ın Fiorino ve Doblo modellerinde üretimi durdurmasının etkileri de hafif ticari segmentte baskıyı beraberinde getirirken, ilk yarı yılda hafif ticari perakende araç satışları %16 artış kaydetti.
Üretim tarafında ise ilk yarıda %65’lük düşüş gerçekleşti. Bu düşüşle şirketin ilk yarıdaki üretim adeti 58.408 oldu. K0 model araçlar 22.861 adet üretilirken, Egea üretim oranı %58 azalışla 36.589 adete geriledi. MCV modeli ise ilk yarıda üretilmedi.
2025 yılı beklentilerinde şirket tarafından yukarı yönlü revizyona gidildi. Yurt içi satış adet beklentisi Stellantis— Türkiye yıllıklandırılmış satış adedini yansıtırken, beklentileri aşağıdaki gibi paylaşıldı. Açıklanan finansalların hisse üzerine kısa vadeli olumlu etki yaratmasını bekliyoruz.
