Otomotiv Sektöründe Düşüş! 13 Yaş Üstü Araçlar İçin Değiştirme Desteği Talebi Büyüyor!
Türkiye'deki 13 yaş ve üzeri araçların çevre kirliliğine etkisi giderek artıyor. Uzmanlar, eski araçların hurdaya ayrılması için devlet destekli bir fon oluşturulmasını ve bu süreçte araç değiştirme desteği sağlanmasını öneriyor.
13 Yaş ve Üzeri Araçlar İçin Acil Önlem Çağrısı!
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, Türkiye'deki araçların üçte birinin 13 yaş ve üzeri olduğuna dikkat çekerek, bu durumun çevre kirliliği üzerindeki etkilerini vurguladı.
Eroldu, eski araçların belirli bir miktar karşılığında hurdaya ayrılması için Çevre Bakanlığı aracılığıyla bir fon oluşturulmasını önerdi.
"Bunu araç değiştirme desteği olarak düşünebiliriz. Geçmişte benzer uygulamalar yapıldı ve olumlu sonuçlar alındı," dedi.
Türkiye'nin Otomotiv Üretimi Düşüyor
Otomotiv üretiminde yaşanan azalma, ihracatta da duraklamaya yol açıyor.
OSD’nin raporuna göre, toplam otomotiv üretimi geçen yıla göre %7 azaldı, ihracat ise %1 oranında yavaşladı.
Ancak Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verileri, yılın ilk dokuz ayında otomotiv ihracatının % 16 artışla 26,7 milyar dolara ulaştığını gösteriyor.
Eroldu, eylül ayında 3,4 milyar dolarlık ihracatla rekor kırıldığını belirterek, "Adetsel ihracatımızda, geçen yılın eylül ayına göre %16'lık bir artışla yaklaşık 90 bin adete ulaştık. Bu yıl sonu için oldukça olumlu bir sinyal," ifadelerini kullandı.
Ancak kapasite kullanımında hâlâ bir eksiklik yaşandığını ve geçen yıla göre 3 puanlık bir düşüşle %76 seviyelerinde kaldıklarını ekledi.
Eski Araçlar ve Çevre Sorunu
Eroldu, trafiğe kayıtlı eski araçların çevre kirliliğinin % 95'ini oluşturduğuna dikkat çekti.
Mevcut araç parkının neredeyse 10 milyon adedinin 13 yaş ve üzeri olduğunu belirten Eroldu, bu araçların çevresel etkilerinin ciddi boyutlara ulaştığını vurguladı.
"Bu parkın bertaraf edilmesi lazım. Örneğin, Çevre Bakanlığı üzerinden bir fon oluşturulması ve eski araçların belli bir rakam karşılığında hurdaya ayrılması konuşulabilir. Araç değiştirme desteği gibi düşünebiliriz bunu," dedi.
Yakıt Ekonomisi ve Emisyon Hedefleri
Eroldu, 2000 yılı öncesi otomobillerin yakıt sarfiyatının neredeyse iki katı olduğunu vurguladı.
"Bu noktada atılacak bir adım, ülkemizin sıfır emisyon hedefleri için ciddi bir ilerleme kazandıracaktır," ifadelerini kullandı.
Hibrit ve elektrikli araçların ön plana çıkmasının desteklenmesinin de önemli bir rol oynadığını sözlerine ekledi.